Et misforstått geni? Derfor er Trump så god til å sette dagsorden
– Han er en politisk suksess. Det må vi bare innrømme, sier dansk forsker. Men hvordan klarer han å kapre samtalen igjen og igjen?
Trump er overalt for tiden. Også på forsiden av Time Magazine, som kåret ham til «Årets person» i 2024.(Foto: Shutterstock)
Frederik Guy HoffSonneJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Selv om Donald Trump først nå formelt er blitt USAs
president igjen, kan det føles som om han aldri har vært helt borte fra maktens
sentrum i Washington.
Som en nyttårsrakett på villspor satte han fyr på medienes
nyhetsbilde med sitt hissige krav om å ta over Grønland, Canada og
Panamakanalen – og en tordentale om straffetoll hvis noen skulle forsøke å
hindre ham.
Alles øyne er rettet mot Trump. Igjen.
Så hvordan klarer han det? Og er den 78 år gamle
republikaneren et slags misforstått geni når det gjelder å stjele
oppmerksomheten vår?
Vi forsøker å svare på det i denne artikkelen.
Mikkel Bækby Johansen nøler litt når han får spørsmålet. Han
er postdoktor ved Københavns Universitet, der han forsker på medier, verdikamp,
debatt og kultur på nettet.
– Ja, på en måte kan man vel kalle ham et misforstått geni,
sier han.
– Spørsmålet er bare hva som er bevisst strategi og hva som
er tilfeldighetene som råder.
Uansett hva man skal kalle Trump, er han ikke til å komme
utenom, medgir Hanne Jørndrup, førsteamanuensis ved Center for Nyhedsforskning
ved Roskilde Universitet:
– Jeg vet ikke om han er noe geni. Han er i hvert fall god
til å komme inn i mediene. Jeg kan ikke huske noen andre som har satt dagsorden
i så stor grad i løpet av sin tid som ekspresident, sier hun.
Trumps suksess har mange årsaker, men en av de enkleste
kommer her:
Siden 1960-tallet har medieforskningen fokusert på å forstå
hva som gir visse hendelser større nyhetsverdi enn andre. I dansk sammenheng er
det nyhetsverdiene aktualitet, signifikans, identifikasjon, sensasjon og
konflikt som er mest kjent.
Og det er nettopp disse kriteriene Trump klarer å treffe
igjen og igjen.
– Han leverer varene i forhold til kriteriene. Spesielt
identifikasjon, konflikt og sensasjon, sier Jørndrup:
– Selv om uttalelsene hans er rabiate, og kanskje aldri blir
noe av, retter han oppmerksomheten vår mot de punktene han ønsker å snakke om.
Et eksempel på dette er den varslede grensemuren mot Mexico,
som ble en stor mediesak under Trumps første periode som president.
Muren skulle være «gigantisk» og gå langs hele den 3145
kilometer lange grensen, ifølge Trump, men han endte opp med å bygge bare 64
kilometer.
Men støyen er en del av en strategi som nettopp handler om å
holde oppmerksomheten til mediene og dermed kontrollere den offentlige
samtalen, ifølge flere forskere:
– Det handler om å oversvømme debatten, og det gjør han ved
å være aktiv hele tiden og si ekstreme ting, sier Mikkel Bækby Johansen fra
Københavns universitet.
– Det er kanskje ikke så ideologisk tungtveiende eller
intellektuelt gjennomtenkt, men det er heller ikke så viktig, for det er
synligheten i seg selv som er nøkkelen til suksess, fortsetter han.
Hanne Jørndrup påpeker at Trump har «gjennomskuet» teorien
om det forskere innen kommunikasjon og journalistikk kaller agenda-setting. Det
er det skrevet flere vitenskapelige artikler om.
– Et grunnleggende prinsipp i teorien er at mediene ikke kan
bestemme hva vi skal mene, men de kan bestemme hva vi skal mene noe om, sier
Jørndrup.
Så når Trump setter innvandring på dagsordenen ved å snakke
om gigantiske grensemurer mot Mexico, spiller det ingen rolle hvor grotesk
forslaget er. Sensasjonen i seg selv er nok til å kapre samtalen, som nå
handler om innvandring.
– Ved å overdrive og oppføre seg på en uortodoks måte havner
han i mediene igjen og igjen. Og han lever av den oppmerksomheten. Det er
oksygenet hans, sier forsker Suthan Krishnarajan ved Institut for Statskundskab
ved Aarhus Universitet:
– Trump har selv sagt at den verste perioden i hans
politiske liv var mellom 2020 og 2022, da han nettopp hadde tapt valget og var
i eksil i Florida fordi folk ikke brydde seg om ham, og det kunne han ikke
håndtere.
Suthan Krishnarajan, som blant annet forsker på amerikansk
politikk, advarer også mot å bare avfeie Trump som en brølape som lager støy
uten substans. En tendens vi ofte faller for, mener han.
Annonse
– Jeg tror folk mangler en grunnleggende forståelse av
Trump. Mange ser ham bare som en idiot og er derfor aldri i stand til å se
metodene som han bruker med stor suksess. For han er en politisk suksess.
Det må vi innrømme, sier Krishnarajan, som kaller ham den
mest dominerende politiske figuren de siste ti årene:
– Men vi har en tendens til å bli fornærmet og da får vi
aldri vite hva han faktisk gjør, sier forskeren, som har utarbeidet en
seks-trinns metodebok for å forstå Trumps kommunikasjonsstil:
Ifølge Krishnarajan er en av nøklene at Trump våger å snakke
om temaer som elitene ikke tør å nevne.
– Det gjelder spørsmål som innvandring og den ukritiske
holdningen til frihandel, sier forskeren, som imidlertid understreker at han
ser med bekymring på Trump fordi han i bunn og grunn er en udemokratisk leder.
Chomsky i forkledning
Journalistikkforsker Hanne Jørndrup er enig i at Trump
altfor ofte har blitt avfeid som en gal mann på grunn av sin skandaløse
oppførsel.
Men når Trump for eksempel beskylder de etablerte mediene
for å støtte eliten, høres det ganske kjent ut for Jørndrup. På en måte er det
et ekko av den berømte amerikanske lingvisten, filosofen og professoren Noam
Chomsky, sier hun.
Et av Chomskys hovedverk heter Manufacturing Consent og
er fra 1989. Der kritiserer han blant annet mediene for å opprettholde
«elitenes rett til å være eliter», forklarer Jørndrup:
– Det Chomsky med rette påpeker, er at mediene i bunn og grunn
støtter den etablerte elitens politiske prosjekt. Det så vi med den kalde
krigens retorikk på 1980-tallet og islamkritikken etter 9/11, sier hun.
– Og Trump har klart å få befolkningen med seg på Chomskys
poeng om at mediene er i seng med eliten. Til tross for at han ER eliten.
Noam Chomskys poenger fra «Manufacturing Consent» lagt ut på Youtube. (Video: Chomsky's Philosophy)
Hanne Jørndrup er forfatter av en vitenskapelig artikkel som
har sammenlignet danske mediers dekning av Obamas innsettelse i 2009 med Trumps
innsettelse i 2017.
Annonse
Hun mener det var en klar skjevhet i dekningen, noe som
bekrefter Trumps poeng, ettersom danske medier var entydig negative til Trump
og fremstilte ham som uegnet og uverdig til å etterfølge Obama.
– Obama hadde noe av den samme effekten på mediene som
Trump, men med motsatt fortegn. Danske medier og politikere elsket Obama, sier
Jørndrup.
En SoMe-president
Mens Trump er en mester i å fôre de etablerte nyhetsmediene,
som han forakter, med saftige historier, er han minst like god til å håndtere
de algoritmestyrte sosiale mediene.
Mikkel Bækby Johansen fra Københavns Universitet
understreker dette:
– På mange måter er han en president for sosiale medier.
I gamle dager, da de fleste fikk de samme nyhetene i sofaen
foran TV-en, ble nøklene til Det ovale kontor vunnet gjennom anstendighet og
karisma; det å fremstå som presidentaktig, sier Johansen.
– Politikk har alltid vært skittent, men det var viktig å
fremstå på en annen måte: å snakke ordentlig og ikke bare sverte motstanderen.
For Trump er det derimot en styrke at han gir uttrykk for
sinne og ikke oppfattes som like sjarmerende og karismatisk, viser forskningen.
– Trump viser autentisitet. På godt og vondt. Og det er en
viktig valuta, forklarer Johansen:
Hva du ser på sosiale medier, bestemmes av algoritmer som
ofte håndplukker innhold som vekker sterke følelser. Derfor er det for kjedelig
å være hyggelig og presidentaktig hvis du vil lande i folks feed.
Det er mer effektivt å vekke sinne og forakt for å få folk
til å dele og like innlegget ditt. Forskere har til og med hevdet at en av
nøklene til Trumps suksess ligger i hans spesielle form for aggressiv
«berserkerkarisma».
Den nye normalen?
Annonse
Spørsmålet er hvilket varig preg Trump – i løpet av sine nå
ti år i den politiske manesjen – har satt på vår samtale om politikk.
I en kronikk i Jyllands-Posten argumenterer forsker Søren
Schultz Hansen for at Trumps kommunikasjonstone er «den nye normalen i en
moderne verden».
Suthan Krishnarajan er ikke sikker på at Trump-effekten går
så langt ennå. Han mener imidlertid at det er tydelig at flere danske
politikere har forsøkt å kopiere Trumps kommunikasjonsstil:
– Det er helt klart at Morten Messerschmidt har tatt over
noen ting som ligner på Trump. Lars Boje er et annet eksempel, sier forskeren,
som mener at den mest Trump-lignende personen i dansk politikk er Mogens
Glistrup.
Han sier at det i USA finnes flere eksempler på
republikanere som prøver å etterligne Trump, men at de «ikke presterer på langt
nær så godt som ham».
– Så det ser altså ut til at Trump kan noe som
de andre ikke kan, konkluderer Krishnarajan.
Donalds metode
Finn et oversett samfunnsproblem: For eksempel innvandring,
som ikke fikk så mye oppmerksomet i amerikansk politikk før Trump ble
president.
Overdriv konsekvensene av problemet: For eksempel ved å
hevde at innvandrere spiser søte kjæledyr.
Tenk stort og foreslå ekstreme løsninger: Bygg en gigantisk
grensemur!
Angrip dem som står i veien: For eksempel gjennom kallenavn
som «Crooked Hillary», «Sleepy Joe» og «Laughing Kamala»
Inngå en avtale: Gå deretter i dialog og forhandle for å
løse problemet.
Erklær seier – uansett hva som skjer: Selv om du «bare» har
bygget en brøkdel av muren du lovet.
Kilde: Suthan Krishnarajan i artikkelen «Donald Trumps
drejebog», Weekendavisen, 15. januar 2025