Annonse

Hvorfor kler Hollywood-stjernene seg i klær ingen vil gå med? 

– Veien er lang fra den røde løperen på Oscar-utdelingen til Norge, sier moteforsker.

Kleskjedene har så langt ikke plukket opp de gule gummihanskene skuespillerinne Julia Fox gikk med på Grammys i år.
Publisert

Er all oppmerksomhet god oppmerksomhet?

Mange av Hollywood-kjendisene på den røde løperen er kledd i flotte designer-antrekk som vi selv kan sikle etter.

Mens andre kommer kledd i hår og fjær, og i svære kjoler som ligner maneter.

Slike plagg faller som regel ikke i smak hos Hvermannsen, og heller ikke hos kleskjedene. 

Hvorfor vises slike design på den røde løperen? 

Ida Elise Eide Einarsdóttir er moteredaktør i KK.

Ikke ment for hverdagen

– Mote er mer enn klær, det er kunst, sier moteredaktøren i KK, Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Hun mener at det ikke nødvendigvis er et poeng for designerne å appellere til oss «vanlige» når det kommer til klær som vises på den røde løperen.

– Antrekkene på den røde løperen er som oftest ikke klær som er ment til å henge i klesskapet ditt, forklarer hun.

– Motehusene kler opp kjendisene i spesiallagde antrekk eller kreasjoner hentet rett fra catwalken.

Julia Fox, Ariana Grande, Teddy Swims, Rihanna og ASAP Rocky fra ulike prisutdelinger i år.

Synne Skjulstad er professor i kommunikasjon og design ved Høyskolen i Kristiania.

Veien fra den røde løperen på Oscar-utdelingen til Norge er lang, mener medie- og moteforsker Synne Skjulstad.

Hun er enig med Einarsdóttir og understreker hvor viktig prisutdelingene er for motehusene.

– Den røde løperen er som et stort moteshow hvor alle designere er med. Det er en viktig arena for oppmerksomhet, forklarer Skjulstad.

Jo sprøere, jo bedre

I en verden hvor motetrender skifter raskere enn klær rekker å bli produsert, må motehusene skille seg ut for i det hele tatt å bli lagt merke til.

Dessuten bombarderes vi stadig med inntrykk som gjør det vanskelig for dem å overraske. 

Dette mener Einarsdóttir i KK resulterer i sprøere design.

– Konkurransen om oppmerksomheten er knallhard. Derfor er det de mer «crazy» antrekkene som blir snakket om.

Medie- og moteforsker Skjulstad forklarer at vi ser den samme kampen om oppmerksomhet på sosiale medier.

I en uendelig strøm av innlegg mener hun det er viktig at moten og klærne fanger oppmerksomheten.

Da egner det seg ikke med subtile teksturer og små detaljer.

– Store og overdrevne ting fanger øyet, legger hun til.

Motehus inspireres av gate-mote

– Men hvor oppstår trendene hvis ikke det skjer på den røde løperen?

– Det har endret seg mye den siste tiden på grunn av sosiale medier, forteller Einarsdóttir. 

Selena Gomez var en av kjendisene som lot seg inspirere av gammel Hollywood-glamour.

Hun forklarer at tidligere var det gjerne klærne på catwalken som inspirerte lavpris-kleskjedene og som dryppet over på hverdagsmoten.

Nå oppstår ofte trendene i motsatt ende.

– Med sosiale medier kan folk på gaten skape trender, forklarer Einarsdóttir og legger til:

– I dag er det ofte klær som trender på sosiale medier som drypper oppover til catwalken og den røde løperen. 

Lys gul og Hollywood-glamour

Både Einarsdóttir og Skjulstad mener altså at antrekkene på den røde løperen ikke nødvendigvis blir trender eller er ment for å bli hverdagsmote.

Timothée Chalamet gikk i en lys gul dress på Oscar-utdelingen.

– Den yngre generasjonen ser nok mest på TikTok for moteinspirasjon. Det skapes nok lite trender på den røde løperen, hevder Einarsdóttir.

Dessuten bemerker hun at trender skifter raskt og at de er nærmest umulige å forutse.

Likevel hender det at plagg fra den røde løperen får gjenklang.

– Veien er lang fra den røde løperen på Oscar-utdelingen til Norge, sier Skjulstad.

– Men det hadde ikke vært overraskende om det dukker opp en pastellgul dress i butikken snart, legger hun til og refererer til antrekket til skuespiller Timothée Chalamet på Oscar-utdelingen forrige uke.

Einarsdóttir tror også at lys gul kan bli populært 2025, i tillegg til plagg inspirert av gammel Hollywood-glamour.

Opptatt av arkeologi og historie?

Se inn i fortiden og få samtidig siste nytt fra forskning.no om historie, språk, kunst, musikk og religion.

Meld meg på nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS