Mange valgmuligheter på en gang fungerer ikke nødvendigvis så bra på nettet. - Det kan begrense folks evne til å fokusere på innholdet, sier amerikansk forsker.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
- Se på en hvilken som helst stor nyhetsportal, og du finner kanskje så mye som 50 hyperlenker til artikler på forsida, sier Kevin Wise.
Han er assisterende professor i strategisk kommunikasjon ved School of Journalism ved University of Missouri-Columbia.
Wise mener at begrepet “less is more” gjelder for nettinnhold.
Han poengterer forskjellen mellom “å komme seg dit” og “å være der”. Mange valgmuligheter gjør at flere krefter må brukes på å komme dit man vil.
En person som bruker for mye av sine mentale ressurser på “å komme seg til” noe på nettet, har færre ressurser å bruke på “å være der”.
Bilder
Sammen med kollegaer har Wise gjennomført eksperimenter som undersøkte responsen på bilder sett på nett.
Resultatene viser at folk var bedre i stand til å gi oppmerksomhet til bilder valgt ut fra en liten rekke alternativer, heller enn en stor mengde valgmuligheter.
Forskerne mener funnet kan ha implikasjoner for søkemotorer, nettreklame og nettaviser.
- Utbredelsen av store valgmuligheter online tyder på en antagelse om at folk ønsker mange alternativer.
- I vår studie fant vi imidlertid at flere valgmuligheter ikke nødvendigvis er bedre, sier Wise i en pressemelding fra University of Missouri-Columbia.
Hjerterytme og hukommelse
Studiens deltagere ble bedt om å velge ut tre bilder som de ville se nærmere på, fra en rekke med såkalte thumbnails, eller små bilder.
I den ene situasjonen ble de bedt om å velge mellom seks små bilder, mens de måtte velge mellom 24 muligheter i den andre situasjonen.
I begge tilfeller ble hjerterytmen målt for å registrere responsen på bildene, ut fra en mekanisme som gjør at hjertet i en kort periode slår litt saktere når noe fanger en persons oppmerksomhet.
Personene som hadde få valgmuligheter viste en slik respons, mens de med mange alternativer ikke gjorde det.
Så måtte forsøkspersonene gjennomføre en urelatert distraksjonsoppgave, for deretter å bli testet på om de gjenkjente bildene de hadde valgt ut.
Annonse
Personene som hadde valgt ut fra få alternativer husket bildene med 99 prosents treffsikkerhet. For den andre gruppen gikk treffsikkerheten ned til 98 prosent.
Deltagerne var også raskere til å huske bildene når de hadde plukket dem fra det lille utvalget.
Overbelastet
- På ett eller annet punkt blir ressursene vi har til å drive mental prosessering overbelastet, og ute av stand til å behandle ny informasjon uten å ofre gammel informasjon, sier Wise.
Han mener selskaper bør vurdere å presentere færre bildemuligheter på nettet. Lignende konsepter kan også gjelde for andre innholdstyper som tekst og video, men her må det mer forskning til, mener Wise.
Studien som heter “The Effect of Available Choice on Cognitive Processing of Pictures”, er godkjent for publisering i tidsskriftet Computers in Human Behaviour.