Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Mikrobloggtjeneste kan hjelpe lærere og elever med å få til gode samtaler

PODCAST: Gratistjenesten Samtavla hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.

Hvilken rolle spiller samtalen i dagens klasserom?

Språket er vårt viktigste verktøy for å lære. Samtalen er både et middel til å dele og utvikle kunnskap og forståelse i klasserommet.

Elevene deler og lærer gjennom å delta i samtaler. I tillegg er samtalen et mål i seg selv, det å delta i fellesskapet i klassen.

Finnes på norsk og engelsk

Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Den finnes på både norsk og engelsk.

– Tanken bak verktøyet er å gi elevene utvidede muligheter til å uttrykke tanker og argumenter, forklarer oppfinneren av Samtavla, professor Ingvill Rasmussen ved Universitetet i Oslo (UiO).

Læreren får unike muligheter til å påvirke samtalens dynamikk.

Samtaler er flyktige. Når du skal lære noe nytt som er komplisert, så tar det tid å forstå det. Professoren sier at det er her teknologien kan bistå.

Lærer Kjerstin Kvaavik (venstre) og professor Ingvill Rasmussen fremhever begge hvor viktig det er at alle elever kan ta del i felleskapet i klassen.
Lærer Kjerstin Kvaavik (venstre) og professor Ingvill Rasmussen fremhever begge hvor viktig det er at alle elever kan ta del i felleskapet i klassen.

I denne episoden av podcast-serien Læring møter du professor Ingvill Rasmussen ved Institutt for pedagogikk på UiO og lærer Kjerstin Søreide Kvaavik ved Hovedgården ungdomsskole i Asker.

Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Roshenek Bagharzadeh og Elise Koppang Frøjd.

Her hele episoden her:

Powered by Labrador CMS