Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Skolen og lærere må ha strategier som møter utfordringene med den nye teknologien, ifølge professor Eyvind Elstad .(Foto: Shane Colvin / UiO)
Elevene bruker kunstig intelligens i klasserommet. Hva bør lærerne gjøre?
Med ChatGPT og andre dataprogrammer kan elever dikte, oversette, skape tekster og annet innhold på rekordtid. Professor Eyvind Elstad har råd om utfordringene i sin nye bok.
Kunstig intelligens som ChatGPT og
lignende verktøy blir i media ofte fremstilt som både en trussel og redning. Journalisten
som skal skrive pressemelding eller byråkraten som skal skrive en kort rapport,
kan ha god hjelp av en språkrobot. Den er tidsbesparende, og den kan føre til
bedre resultat.
Hvordan skolen og lærere skal forholde seg til teknologien er derimot ikke like åpenbart.
Professor Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitet i Oslo har i sin nye bok Læreren møter ChatGPT dykket ned i denne komplekse tematikken.
Elstad forklarer at han har skrevet boken for å stimulere lærere og lærerstudenter til å ta et strategisk grep om de mulighetene og utfordringene denne teknologiutviklingen skaper i skolen.
Skolen
må stadig forholde seg til ny teknologi
Elstad
understreker at læring ikke handler om å gjøre produksjonsprosessen
mer effektiv slik som i
næringslivet, men om det å lære mest mulig.
– Du kan få et
essay om Hamlet av ChatGPT på ti sekunder, men det vil ikke i seg selv gjøre at
eleven lærer noe. Eleven som bruker programvaren til å få oversatt en tekst fra
spansk til norsk, vil ikke nødvendigvis ha lært spansk, forklarer forskeren.
Elstad
påpeker at teknologiske nyvinninger ikke er noe nytt for skolen:
– Skolen har
møtt mange former for nytenkning. Alle elever på videregående skole har nå hver
sin digitale enhet. Hva vi bruker som læremidler i dag, ser ganske annerledes
ut enn tidligere. Wikipedia og Store norske leksikon for eksempel, har gjort
tilgjengelig mye informasjon for elevene. Det har lærerne måtte forholde seg
til.
Med ChatGPT
fikk skolen nok en ny teknologi å forholde seg til, men hvordan kunstig
intelligens vil påvirke elevenes læringsarbeid vet vi foreløpig lite om.
Etterlyser
konkret hjelp fra skolemyndighetene
– De fleste skoler
har så langt ikke engang lisenser for programvaren som lærerne og elevene kan
bruke. Det betyr at de i praksis kan bryte med elevenes personvern hvis elevene
tar i bruk denne typen verktøy, sier Elstad.
Professoren er ikke imponert over den
støtten lærere foreløpig har fått fra myndighetene i møte med kunstig
intelligens:
– Utdanningsdirektoratet har laget en kompetansepakke, som er innhold som gir
skolene faglig påfyll og støtte til å utvikle kompetanse og praksis, men denne
er så langt ganske tom.
– Mye overlates til
den enkelte skole. Nasjonalt nivå i styringsstrukturen er fraværende. Min
kritikk gjelder også innholdet elevene skal lære i skolen. Det ikke engang et
fellesfag for alle ungdomsskoleelever som tar for seg informatikk, sier Elstad.
Og legger til:
Kunstig intelligens
Begrepet kunstig intelligens
spiller på datamaskiners evne til å utføre oppgaver som normalt krever
menneskelig intelligens.
ChatGPT (Chat
Generative Pre-trained Transformer) er en form for programvare som er laget for
å føre en samtale med mennesker gjennom tekst, bilde eller tale.
Denne typen kunstig
intelligens kalles gjerne generativ, som brukes
for å lage nytt innhold som ligner på menneskeskapt innhold.
Regelbasert kunstig
intelligens svarer kun på det teknologien er ment til å svare på og skaper ikke
nytt innhold
– Det er uforståelig
at ikke læreplanverket for Kunnskapsløftet tar et skikkelig grep om
dette som er en helt nødvendig kompetanse i fremtidens samfunn.
Han
fremhever at det er en fallitterklæring å be lærerne selv finne ut av hvordan de
skal forholde seg til disse verktøyene:
Sikkert
opplegg dreier seg blant annet om at man har lagt til rette for at personvernet
for elever som bruker ChatGPT er ivaretatt fordi det foreligger en avtale om å
ikke lagre persondata.
Likevel er
dette unntaket for sikker bruk av ChatGPT i skole- og utdanningssektoren.
– Siden vi foreløpig ikke har så mye forskning
på temaet, tilsier det at lærerne trenger støtte, poengterer Elstad.
Professoren fremhever at det er grunn til
å tro at den typen verktøy, som ChatGPT, vil kunne være gunstig for læring på
noen områder, men ikke alle.
For eksempel når de skal skrive egne
tekster ved at verktøyet kan foreslå forbedringer. Dette kan avlaste læreres
arbeid.
ChatGPT kan svare på spørsmål som elevene
har, ifølge Elstad:
– Ofte svarer
samtaleroboten forbausende bra, men det tekstgrunnlaget den er basert på, er
ikke nødvendigvis tilpasset en norsk samfunnskontekst. For eksempel kan den
svare helt feil om norske samtidsforfattere. I slike tilfeller bør heller
elever basere seg på andre kilder.
– Elever trenger også
kritisk kompetanse for å vurdere om svarene som samtaleroboter gir, har en
politisk slagside, fremhever professoren.
– Hvor nyttig verktøy som ChatGPT er, avhenger av faget og av hvilke elever læreren har. Det er læreren som må
avgjøre om verktøyet er gunstig for læringen eller ikke. Dette handler om
yrkesutøvelsen. Det må også lærerutdanningen ta på alvor, sier Elstad.
Han mener spørsmålet om hvordan ChatGPT kan brukes i undervisningen i de enkelte fagene er
sentralt.
– Det er her kommende lærere får et
grunnlag for å ta verktøyet i bruk der det er gunstig for læringsprosessen,
fremhever Elstad.
Annonse
Professoren skulle selv ønske at han hadde
tilgang til denne teknologien som elev og student.
– Teknologibruken har et potensial vi må
utnytte, sier Elstad.
Kan
tilpasse undervisningen til den enkelte elev
Elstad fremhever at det allerede finnes
pedagogisk programvare som for eksempel Quizlet. Der får elevene veiledning basert på kunstig intelligens
mens de jobber med spørsmål.
Andre programmer kan visualisere
stoffet for elevene og gi dem hint for å komme videre med oppgaver de
umiddelbart ikke greier å løse.
I tillegg vil det bli viktig å bruke data som elevene
eller studentene genererer systematisk for å fremme læring og forbedre undervisning.
Dette kan bli viktig for å tilpasse
undervisningen mer til den enkelte elev.
– Kunstig intelligens kan kombineres med tilpasset opplæring
på tvers av klassetrinn og alder. Jo eldre elevene blir, jo større sprik i
elevenes prestasjoner. Disse elevene kan antakelig få undervisning som er bedre
tilpasset deres nivå ved at en kombinerer digital læringsanalyse og kunstig
intelligens, fremhever Elstad.
– Dermed er vi over på én til én-løsninger med elever og
digital teknologi. Hva fremtiden bringer, vet vi ikke. Ser vi begynnelsen på
slutten for den institusjon vi kaller skole? Jeg tror ikke det, men jeg er
kanskje ikke den rette til å bedømme dette, sier professoren.
− Vi må
håndtere usikkerheten kunstig intelligens skaper
Professoren er likevel ikke helfrelst
på nye digitale verktøy. Han fremhever at i tiden som kommer vil det vi kan og
den kunnskapen vi har, bli viktigere og viktigere.
Fremover vil det være
enda viktigere å ha spesialisert kompetanse, og den må sitte i hodet. Det handler om langsiktig kompetanse.
Annonse
Elstad tror at det han kaller «person
solo» fortsatt vil være sentralt:
– «Person solo» er det du kan uten å
bruke hjelpemidler, utdyper han.
Elstad fremhever
at fordi det med ChatGPT er selve språkroboten
som genererer responsen vi får, kan det oppleves som at vi mister kontrollen. Lærere
og elever må lære seg å håndtere denne usikkerheten.
Professorens råd til lærere som vil bruke ChatGPT i undervisningen
Det er en fundamental
forskjell på læringsprosess og læringsresultat. Elevene må fortsatt tilegne seg
langsiktige kunnskaper og ferdigheter. Det tilsier at elevene også må prøves på
kunnskaper og ferdigheter uten tilgang på alle hjelpemidler.
Prøv ut hva generativ kunstig
intelligens kan respondere på i dine fag. Er svarene gode og korrekte? Kan
teknologien avlaste dine arbeidsoppgaver? Hvis så er det viktig å bruke din
kapasitet til det som teknologien ikke kan hjelpe elevene med.
Skap rammer for elevenes bruk
av verktøy som ChatGPT som gjør at de må kritisk vurdere det språkroboten
responderer på. Kognitiv aktivitet skaper du gjennom din rolleutøvelse som
lærer, for eksempel gjennom muntlige aktiviteter.
Skal
forske på kunstig intelligens i klasserommet
Elstad er nå
i gang med et forskningsprosjekt der lærere skal svare på et spørreskjema om
hvordan de bruker kunstig intelligens i undervisningen. Prosjektet «Educators
and Learners meet Articifcal Intelligence» (ELMAI) ledes av Harald Eriksen ved OsloMet.
– I arbeidet
med boken fant jeg at vi foreløpig har lite konkret kunnskap om hvordan kunstig
intelligens som ChatGPT brukes og vurderes i skolen. Derfor skal vi forske
videre på temaet, sier Elstad.
Forskerne
skal også undersøke hvordan kunstig intelligens påvirker hvordan lærere jobber
sammen med andre lærere, sosiale normer og hvordan ledelsen ved skolen forholder
seg til temaet.