Når du hører påskeaften, kjenner du kanskje duften av lammelår eller lammestek krydret med hvitløk og rosmarin. Det er en
godt innarbeidet tradisjon i mange familier.
Det er likevel ingen gammel tradisjon,
kan konservator Geir Thomas Risåsen ved Norsk Folkemuseum fortelle.
– Det er først med fryseren at du har
mulighet til å tenke lammestek til påske, sier han til forskning.no.
Ikke så mange år etter at fryseren ble
vanlig i de tusen hjem, skjedde verdens største kjernekraftulykke i Tsjernobyl.
Det ble begynnelsen for lammelåret som allemannseie i påsken.
Bekymret for radioaktivt kjøtt
Natt til 26. april 1986 smeller det i
reaktor 4 i Tsjernobyl i Ukraina.
Nordmenn ble bekymret for
radioaktivitet, ikke minst i maten. Spesielt gjaldt det sau og rein som går
fritt og spiser gress, forteller Risåsen.
I årene som fulgte hopet lammekjøttet
seg opp i norske fryselagre. Men Opplysningskontoret for kjøtt visste
råd.
De bestemte seg for å kjøre en stor
kampanje for å få folk til å spise lam i påsken. Og oppfordringen
fungerte.
Even Nordahl var med på arbeidet med
kampanjen da han jobbet i Opplysningskontoret for kjøtt på 1990-tallet. Han
fortalte om den til Vinbladet fra Vinmonopolet i 2021.
– Vi var ganske freidige i den
kampanjen. Det var ikke alle som var begeistret for at vi hektet oss på
bibelske tradisjoner, men det ga også masse oppmerksomhet. Det ble en veldig
vellykket kampanje som hadde merkbar effekt på salget og bidro til å etablere
tradisjonen med påskelam, fortalte han.
I mange land sørover i Europa har det
riktignok vært svært vanlig med påskelam. Slik som i Hellas.
– Folk spiste lam i påsken svært
unntaksvis av praktiske årsaker, sier konservatoren.
Det er mange som blir overrasket når
de hører at påskelammet er såpass nytt, bekrefter han.
– Jeg er født i 1961 og i min verden
var det på ingen måte vanlig.
Det handlet både om tilgang, og at
lammekjøtt på påskeaften ganske enkelt ikke passet inn i et kristent
Norge.
Annonse
Nå var riktignok ikke påskelammet tatt
helt ut av det blå. Det har dype røtter i kristendommen – men da i land med et
annet klima enn Norge.
Her hjemme blir lam født om våren og normalt slaktet om
høsten, når de har spist seg fete på grønt gress. Våren er altså ikke tid for
ferskt lammekjøtt.
Tok livet av andre tradisjoner?
Påsken er den aller viktigste høytiden
i kristendommen. Det er naturlig å tenke at vi har hatt sterke tradisjoner
knyttet til påskemat.
Tok påskelammet livet av andre
mattradisjoner?
– Nei, det gjorde det ikke, sier
Risåsen.
Han forteller at vi ikke har noen
sterke, norske mattradisjoner knyttet til påskeaften.
– Det var en sorgens dag, og var det
lenge etter krigen, sier Risåsen. Det gjaldt også langfredag.
Salt mat på langfredag
Langfredag var og er den viktigste
dagen for kristne, sa liturgiker Merete Thomassen til forskning.no i
2021.
– På langfredag dør Jesus. Det er den
ene dagen hvor Gud er død. I gudstjenestene brukes ikke musikk og
kirkeklokker.
Annonse
Det er mange tradisjoner knyttet til
denne dagen. Også mattradisjoner. Spesielt gjaldt dette i det norske
bondesamfunnet, forteller Risåsen.
– Man skulle spise salt mat som salt
sild, salt flesk og rotstappe: mat man ble tørst av.
På den måten skulle man minnes Jesu
lidelse på korset.
– Jesus tørstet og ba om vann, og en
av de romerske soldatene dyttet en svamp i eddik og reiste den til Jesus. Det å
lide med Jesus på langfredag er en gammel tradisjon.
Fjøsvask og stein i skoene
Salt mat var en av mange måter å lide
med Jesus på. En annen måte var å putte småstein i skoene, sier Risåsen.
I 2021 skrev forskning.no om
påsketradisjoner i gamle dager. Kulturhistoriker ved Universitetet i Sør-Øst
Norge, Herleik Baklid, fortalte om en skikk på hans egen gård.
– Jeg vet at de på min gård så sent
som på begynnelsen av 1900-tallet vasket fjøset, fordi de skulle gjøre tungt og
uvant arbeid. De skulle lide med Kristus den dagen. Denne tradisjonen mener jeg
har røtter helt tilbake til middelalderen, sa han.
– Nordmenn gikk aldri så langt som
filippinske menn i dag, som lar seg spikre på kors for å lide med Jesus, legger
Risåsen til.
Første påskedag stod Jesus opp fra
graven.
– Den gode maten kom på bordet da,
sier Risåsen.
Han har likevel ikke klart å finne
noen spesielle mattradisjoner som har gått igjen hos nordmenn på denne dagen –
bortsett fra at veldig mange nordmenn har spist fisk når fasten er over.
Annonse
Ingen regel uten unntak
Norsk Folkemuseum delte en post på sin
Facebookprofil med noen av Risåsens fakta om påskelam. Det ble møtt med noen
uenige røster. Flere kommenterer at de har spist lam i påsken mye lenger
tilbake enn på 1980-tallet.
– Ingen regel uten unntak. Selv om
noen familier allerede hadde det med seg som en tradisjon, var det ikke det
vanlige blant nordmenn, sier Risåsen. Spesielt har vestlendingene spist mer
fårekjøtt enn østlendingene.
– Ser du på statistikker for salg av
lam ser du at året før 1986 spises det mer lammestek. Men ikke til påske. Det
er koblingen mellom lammestek og påske som er poenget her, sier han.
På statistikken slår det også inn at
nordmenn på 1970-tallet begynte å dra på ferie til varmere strøk - slik som
Hellas. Der ble de kjent med lammestek til påske. Men det var nok en ganske
liten prosentandel av nordmenn det gjaldt, sier Risåsen.
Fortsatt er det ingen selvfølgelighet
med lammelår eller lammestek på påskeaften – men det er slett ikke uvanlig,
påpeker han.
Heller ikke julematen er eldgammel
Det er mange godt innarbeidede
matvaner som egentlig ikke spores så langt tilbake i tid.
– Julemat og mange juletradisjoner er
relativt unge i det store bildet, sier han. Den populære svineribba erobret
ikke Østlandet før på 1900-tallet.
Men det er noe spesielt med mat, sier
konservatoren. Det er veldig ofte forbundet med gode minner.
– De som vokser opp i dag og vokste
opp på slutten av 2000-tallet med lammestek tenker på det som hyggelig
tradisjon og vil ta med det videre.
Slik sett spiller det kanskje ikke så
stor rolle hvor gammel tradisjonen er.
Vinter blir til vår
Annonse
Påskelam på påskeaften er altså et resultat
av at tidene har forandret seg.
– For nordmenn i dag er det den siste
vinterferieuka vi har, og samtidig overgangen mellom vinter og vår, sier Geir
Thomas Risåsen.
– Det overskuddet som disse fridagene
gir er det viktige for svært mange av oss. Det kristne bakteppet har kommet mer
og mer i bakleksa.
Samtidig begynte folk å merke
bedre økonomi som følge av oljepengene, og utvalget i frysedisken ble bedre.
Og til tross for at han ikke
vokste opp med det inviterer Risåsen, som så mange andre nordmenn, gjerne
venner på lammestekmiddag påskeaften.
Sauekjøtt, ja det æ gøtt
De overfylte sauekjøttlagrene etter Tsjernobyl-ulykken har også satt sine spor i musikk-Norge.
Countryrockbandet E-76 fra Vinje i Telemark ga i 1991 ut sangen «Sauekjøt».
«No æ det for mykji sauekjøt, sei ekspertar som he greie på sø mangt
Me he lager frå i fjor, lager frå i år, dei sei at det he gjengji for langt (...)
Sauekjøtt, sauekjøt, sauekjøtt, sauekjøtt, sauekjøtt ja det æ gøtt
Av det kan me laga ein god fårikål, og eit kjempegøtt lambelår»