Ikke dumt å stumpe røyken spontant

Hvis du plutselig kutter ut røyken, er det ikke bare en god idé rent helsemessig. En røykestopp som ikke er planlagt, kan gjøre at du dumper sigarettene for godt.

Ikke planlagte røykekutt har nemlig større sannsynlighet for å vare i minst et halvt år enn de som er planlagt, ifølge en engelsk studie.

I alt deltok 918 røykere og 996 tidligere røykere i studien.

De overraskende funnene står i kontrast til oppfatninger om at folk som vil slutte å røyke bør gå gjennom en planlagt, gradvis nedtrappingsprosess for å oppnå suksess.

Halvparten planla ikke

Studien er utført av forskerne Robert West fra University College London og Taj Sohal ved British Market Research Bureau, og viser at nær halvparten (48,6 prosent) av alle beslutningene om å kutte ut sigarettene ble fattet uten planlegging.

"Halvparten besluttet å stumpe røyken uten å planlegge på forhånd, viser studien."

Og personer som sluttet uten å planlegge hadde større sjanse for å være røykfrie i minst seks måneder.

Oddsen for å lykkes var faktisk 2,5 ganger høyere enn hos de som hadde lagt planer, ifølge studien, som er publisert i British Medical Journal.

Røykerne i studien hadde hatt minst ett forsøk bak seg på å frigjøre seg fra de helseskadelige nikotinpinnene.

Hvorfor kutt som ikke planlegges?

Hva kan så grunnen være til at de spontane røykekuttene viser seg effektfulle? Forskerne West og Sohal fremsetter en hypotese med utgangspunkt i såkalt katastrofeteori.

De ser for seg at røykeres oppfatninger, tidligere erfaringer og nå-situasjonen deres skaper ulike nivåer av motiverende krefter, som kan utvikle seg på en slik måte at selv små faktorer utløser et plutselig røykekutt.

Dette kan være en måte for røykeren å vise at hun ikke er så avhengig av sine daglige sigaretter.

"Uansett; skal man sette punktum for den helseskadelige røykingen, er motivasjon et nøkkelord."

Og man signaliserer, mener forskerne, en mer fullendt forvandling enn hvis den skulle involvere en plan for å slutte på et senere tidspunkt.

Planlegging virker også…

Selv om studien viser at røykekutt som ikke er planlagt, definitivt kan fungere bra, påpeker forskerne at funnene ikke nødvendigvis antyder at planlagte forsøk virker mot sin hensikt.

Forskerne viser i en pressemelding til at det er kjent at nedtrappingsprogrammer, og eventuelt bruk av nikotinerstatninger, også vil gi økte sjanser for å bli røykfri.

Og det norske Sosial- og helsedirektoratet (SHdir) mener på sin internettside at mulighetene for å lykkes øker hvis du får hjelp.

Men motivert for å si farvel til sigaretter og nikotin må du nok uansett være, enten røykekuttet planlegges eller ikke.

Robert West, Taj Sohal. *Catastrophic pathways to smoking cessation: findings from national survey. British Medical Journal, online publication.*

SHdir: Temasider om tobakk og røyking.

SHdir: Helseskader ved røyking.