Skilsmisse kobles til slagrisiko

Foreldrenes skilsmisse kan gjøre at menn takler stress dårligere senere i livet, tror canadiske forskere.

Slagrisikoen kan øke hos menn som har opplevd skilsmisse i hjemmet før fylte 18 år. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Menn som opplever skilsmisse før fylte 18 år kan ha vesentlig høyere slagrisiko enn menn fra hjem der foreldrene holder sammen.

Det viser nye resultater som skal publiseres i International Journal of Stroke denne måneden.

Forskerne, som er hjemmehørende ved University of Toronto i Canada, vet ikke noe sikkert om hvorfor det ser ut til å være en sammenheng.

Spekulasjoner rundt stresshormon

En av spekulasjonene deres går imidlertid går ut på at skjelsettende opplevelser kan påvirke biologiske prosesser i kroppen.

Forskerne trekker fram håndteringen av kortisol, et hormon som aktiveres ved stressreaksjoner.

Mye stress vil gi høyere nivåer. Det er kjent fra tidligere at om dette vedvarer over tid, så øker risikoen for hjerte- og karsykdom.

(Foto: (Illustrasjon: www.colourbox.no))

- Det er mulig at stresset man usettes for ved foreldrenes skilsmisse, har biologiske implikasjoner som forandrer måten disse guttene reagerer på stress resten av livet.

Det sier professor Esme Fuller-Thomson i en pressemelding fra universitetet.

- Veldig bekymringsfull

Selv når forskerne utelot menn som hadde vært utsatt for familievold eller menn av foreldre som ruser seg, var koblingen fortsatt tydelig.

Kvinner fra skilsmissehjem ser derimot ikke ut til å ha noen forhøyet slagrisiko.

- Den sterke assosiasjonen vi fant mellom skilsmisse og slagrisiko hos menn er veldig bekymringsfull, mener Toronto-forskeren.

På verdensbasis er rundt 10 prosent av alle dødsfall forårsaket av slag og sykdom i blodåresystemet. Dette er den nest vanligste dødsårsaken.

Forventet en forklaring

Medforfatter Angela Dalton sier forskerne forventet at sammenhengen mellom foreldres skilsmisse og slag senere i livet kunne forklares med en mer risikofylt livsstil eller lavere sosioøkonomisk status.

Hun opplyser at de kontrollerte for kjente risikofaktorene for slag, deriblant alder, etnisitet, utdanning og inntekt, psykisk helse og livsstil, som fedme, røyking, trening og alkohol.

- Selv etter dette ble skilsmisse fortsatt assosiert med tredoblet slagrisiko hos menn, fortsetter Dalton.

- Hvis våre funn kan gjentas i andre studier, så vil kanskje helsepersonell ta med informasjon om foreldrenes samliv for å styrke læringen av slagforebygging, sier Esme Fuller-Thomson.