Forstyrres av håndfri

Bilførere gjør feil og reaksjonstiden øker, selv om mobilsamtaler foregår med håndfrie løsninger - og er temmelig trivielle.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Foto: Colourbox.no

Det antyder ny studie ledet av forskere fra University of Warwick, England.

I denne studien har Melina A. Kunar og kolleger gjennomført en rekke eksperimenter, riktignok på datamaskiner, men vanskelighetsgradene skal være tilsvarende de man møter ved bilkjøring.

Det skulle vise seg at forsøkspersonene fikk store problemer med å opptre feilfritt. De som hadde en samtale om såvidt enkle tema som egne interesser og hobbyer, økte andelen feil med 83 prosent.

Forskerne fant dessuten ut at reaksjonstiden i gjennomsnitt økte med 212 millisekunder. En bil som kjører i 96 km/t, flytter seg 5,7 meter i dette tidsrommet…

Flaskehals i hjernen

Enda verre ble det hvis håndfrisamtalen var av det mer kompliserte slaget – at det du hører må vurderes grundigere.

Når forsøkspersonene ikke bare kunne gi relativt enkle svare, økte responstiden til 480 millisekunder i gjennomsnitt.

- Forskningen vår viser at håndfri-løsninger ikke er nok til å fjerne viktig påvirkning på førerens visuelle oppmerksomhet. Å formulere svar i en telefonsamtale, skaper konkurranse mellom flere typer hjerneaktivitet som ikke kan kjøres parallelt.

Det sier førsteforfatter Kunar ved University of Warwick i et presseskriv. Studien er nylig publisert i tidsskriftet Psychonomic Bulletin & Review.

- Da ender vi opp med en kognitiv ”flaskehals”, særlig når det blir snakk om mer kompliserte formuleringer.

Passasjerprat

Hva så med vanlig prat mellom passasjerer? Er det slik at vi bør holde kjeft av hensyn til førerens evner til å få oss sikkert fra A til B?

Kun å lytte, eller at fører avleverer noen høyst enkle fraser, ser ikke ut til å være noen  hovedkonkurrent for den visuelle oppmerksomheten.

En tidligere studie fra University of Utah har vist at prat i bilkupeen ikke gir samme skadelige effekt på kjøringen som håndfri-bruk. Dette ifølge Economist.com, som også omtaler den nye engelsk/amerikanske studien av håndfri-samtaler og bilkjøring.

Forskerne i den Warwick-ledede studien undersøkte også om enkeltord, og repetisjon av disse, ville ha negativ innvirkning.

Men dét viste seg å gå greit, skjønt slike mobilsamtaler er ikke av de mest innholdsrike: - Hallo? - Hallo? - Åge? - Åge?

Referanse:

Melina A. Kunar, Todd S. Horowitz, Randall Carter og Michael Cohen. Telephone conversation impairs sustained visual attention via a central bottleneck. Psychonomic Bulletin & Review 2008, 15 (6), 1135-1140 doi:10.3758/PBR.15.6.1135

Les mer:

Ecomomist.com: Driving and mobile phones: Just shut up, will you

University of Warwick: Hands free mobile phone conversations add 5 metres to drivers’ braking distances

Powered by Labrador CMS