Seilbåten «Restauration» dro fra Stavanger i 1825. Med det var den moderne utvandringen til Amerika i gang.(Foto: Maleri av Benjamin Blessum / Jan Haug / Anno Norsk utvandrermuseum)
På et tidspunkt bodde en fjerdedel av alle nordmenn i USA. Sluppefolket var begynnelsen på masseutvandringen
Han kom tilbake i 1824 og fortalte andre nordmenn om det veldige landet.
Det ble begynnelsen på en utvandring som betydelig tynnet befolkningen i Norge.
– Du kan si at en fjerdedel av alle nordmenn bodde i USA i 1910, sier historiker og forfatter Knut Djupedal.
Han har nettopp gitt ut boken «Nordmenn bygger i Amerika».
Veiledet nye norsk-amerikanere
Historien om den moderne norske
utvandringen er straks 200 år gammel.
Den begynte med den
eventyrlystne nordmannen Cleng Peerson. Han dro første gang til Amerika i 1821
for å undersøke forholdene for utvandrere. Det var på oppdrag fra kvekerne i
Stavanger. Kvekerne var et religiøst trossamfunn. Mange av dem dro fra Norge for
å slippe forfølgelse.
Peerson var tilbake igjen i
Norge i 1824, men det tok ikke lang tid før han på ny reiste til Amerika.
– Jeg tror de tilbakemeldingene Peerson ga i 1824, var ganske viktige, sier historieprofessor Nils
Olav Østrem til forskning.no.
Det første følget –
sluppefolket fra Stavanger – kom i 1825. Mange av dem var kvekersympatisører. Noen haugianere var også med.
Sluppefolket ble ledet av
nordmannen og kvekerlederen Lars Larsen Geilane. De dro med båten «Restauration». Det var en slupp, det vil si en mindre båt for personfrakting. Derav gruppas navn.
Nordmennene fra det første
følget dro til Rochester i New York. Der ble de i tre-fire år. Noen likte seg dårlig i USA og dro tilbake til Norge.
De andre fulgte etter hvert
Cleng Peerson videre, til Fox River-dalen i Illinois. Peerson dro senere til
Texas og døde der.
Lars Geilane ble i Rochester
sammen med familien. Mange nye utvandrere dro innom ham fra
slutten av 1820-tallet og frem til hans død i 1845. De fikk overnatte noen
netter og ble veiledet om hvor de kunne dra og hva de kunne gjøre i sitt
nye land.
– Så flyttet de gjerne
vestover. Da ble disse igjen stoppested for nyankomne. Slik virker det hele
veien, sier Djupedal.
Ville sikre bondelivet og
arven til barna
Annonse
Ti års tid etter at sluppefolket dro
over, ble det mer vanlig å reise. En ny gruppe folk brøt opp.
– Det er ikke opplagt at alle hadde
religiøse eller frihetssøkende grunner til å dra, forteller historieprofessor Nils Olav Østrem på Universitetet i Stavanger.
Selv om utvandrerne svært ofte var
unge, var de første som dro gjerne familier, forteller han. Slik var det frem til borgerkrigen.
Fra 1870-årene reiste flere single ungdommer, mange av dem matroser og
sjøfolk, ifølge Østrem.
Ofte var amerikafarerne velstående bondefamilier,
sier Østrem.
– De dro for å sikre sitt bondeliv og videreføre det til ungene sine.
Plass var det trolig nok av i Norge
fortsatt, sier han.
– Her er det mer et forsøk på å sikre
status quo og den gode posisjonen som de har, sier Østrem.
Men hvem var det som våget å
dra over?
Unge og eventyrlystne
– Den typiske utvandreren er
en ung mann eller en ung kvinne som skal ut og se verden. De skal ha et eventyr
eller tre og så tjene masse penger. Så skal de komme tilbake til Norge og
etablere seg, sier Djupedal.
For mange av eventyrerne skjer
det imidlertid noe når de har vært borte en stund. Før de vet ordet av det,
finner de kjærligheten, blir gift og etablert.
Mange kommer tilbake til Norge og
oppdager at gresset slett ikke var grønnere her, forteller Djupedal. Så drar de
over igjen for andre gang.
Annonse
– De reiste i tenårene, rett og
slett. Det er ganske fascinerende, synes Østrem.
– Ungdomsutvandrerne hadde ofte
et byopphold i Norge først, sier han.
På kant med økonomien
– Utvandrerne dro fra alle
samfunnsklasser, sier Djupedal. Han sier de fleste var fra den lavere
middelklassen.
Gjennom forskningen sin har Djupedal
funnet ut at brorparten av de som reiste, gjorde det på grunn av økonomien.
– Av en eller annen grunn
opplevde de en trussel mot sin personlige økonomi. Det kan være nedgang i for
eksempel sildefiske eller jordbrukspriser.
– Så blir gården kanskje solgt
på tvangsauksjon. Eller det kan hende de ser at fremtiden ser litt mørk ut her
i Norge.
– Samtidig hører de fra andre
som har dratt til Amerika at her er det gode tider og gode utsikter.
Slike grunner gjorde at mange
solgte unna det de hadde og dro over Atlanteren.
– Det syns jeg er en modig, for
ikke å si dumdristig ting å gjøre.
Trodde det var kirketårn – var
egentlig siloer
De fleste som dro fra Norge til
Amerika, så trolig noe som var helt utenfor deres erfaringsgrunnlag, sier
Djupedal.
Annonse
En norsk mann fra Selje tok
toget fra New York ut mot Midtvesten og Minnesota. Under et togbytte på den
lange reisen kikket han omkring seg.
– Han fikk øye på disse store,
amerikanske siloene. Han sa til seg selv at amerikanere må være veldig
religiøse folk, så mange kirketårn det er overalt.
– Han tok det for å være det.
Ingen hadde fortalt ham noe annet.
Djupedal intervjuet mannen for
flere år siden og fikk utvandrerens fortelling om sitt første møte med Amerika.
I Djupedals egen hjembygd, Selje, dro
omtrent 1.600 personer til Amerika. 200 av dem dro to ganger. Over 50 dro tre
ganger. To-tre stykker dro så mye som fem ganger, forteller Djupedal.
– De fleste havnet omsider i
småbyer og byer. Det var industriarbeidere og fiskere og alt mulig annet, sier
Djupedal.