Oldtidsbyen Mari i januar 2017. Alle hullene du ser har sannsynligvis blitt gravd opp for å lete etter arkeologiske gjenstander. Du kan se hvordan det så ut før lengre ned i saken. (Bilde: DigitalGlobe 2017/CC BY)

Hundrevis av historiske steder har blitt plyndret i Syria og Irak

Krigen går hardt utover historiske steder.

Syria og Irak ligger i området mange kaller sivilisasjonens vugge. Byer som Uruk i Irak hadde sin storhetstid rundt 3000 f.Kr. – 500 år før Kheopspyramiden sto ferdig i Egypt.

Disse stedene har vært viktige kulturelle områder siden den gang, og assyrere, fønikere og romerne er bare noen av dem som har bygget store byer og mektige riker her.

Det gjør også at det er tusenvis av viktige arkeologiske steder rundt i disse landene, og det ligger fortsatt arkeologiske skatter under sanden. Men funnene kan også selges på svartebørsen.

Noen områder av Syria har vært fritt vilt for arkeologirøvere, og et amerikansk forskningsprosjekt har prøvd å få en oversikt over hvor mange steder som faktisk har blitt plyndret eller skadet i tidsperioden mellom 2011 og 2017. Krigen i Syria pågår fortsatt.

Forskerne bruker tusenvis av satellittbilder av stedene for å se etter spor av plyndring.

De sammenligner bilder fra årene før og gjennom krigen for å se hvordan stedene har blitt forstyrret.

I byen Mari er sporene svært tydelige.

Massevis av hull

Som du kan se på bildet under, har det blitt gravd opp mange, mange hull i perioden mellom 2012 og 2014. Gravingen har fortsatt fram til 2017, men i mindre omfang.

Dette er utviklingen i oldtidsbyen Mari mellom 2012 og 2017. Byen ligger sørøst i Syria. (Bilde: DigitalGlobe 2017/CC BY)

Dette er ruinene av den semittiske oldtidsbyen Mari, som var på høyden mellom 2900 f.kr og 1800 f.Kr. De som plyndrer leter etter blant annet kileskrift-tavler, bronsegjenstander og smykker.

De mest kjente plyndringene i Syria har skjedd i romerske byer, som for eksempel Palmyra, som ble gjort av IS. Nyheten om ødeleggelsene i Palmyra spredte seg over hele verden i 2015.

Terrororganisasjonen fulgte en eldgammel tradisjon da de valgte å ødelegge deler av den romerske byen, som du kan lese mer om i denne saken.

IS er nå nesten utslettet i Irak og Syria, ifølge VG.  I de romerske byene leter plyndrerne etter mosaikker, statuer, mynter og andre romerske gjenstander.

Hundrevis av steder

Selv om satellittbildene ikke kan avsløre all form for plyndring, har forskerne funnet plyndrespor på 363 forskjellige steder. Flere hundre andre steder viser tegn på å ha blitt plyndret før 2011.

Forskerne har totalt undersøkt 3900 steder for plyndring, og de aller fleste tilfellene skjedde i Syria. Men bildene viser at det har dabbet av de siste årene, mener forskerne.

Det har også vært mest plyndring der det har vært mest kamp, ifølge forskerne.

Men det er ikke bare IS som har røvet med seg arkeologiske funn. En annen studie, som også har undersøkt satellittbilder fra Syria, hevder at flere sider i den syriske borgerkrigen har bedrevet plyndring.

Casana mfl: Satellite imagery-based monitoring of archaeological site damage in the Syrian civil war. PLOS One, 2017. DOI: 10.1371/journal.pone.0188589. Sammendrag