Dataene fra letingen avdekker undersjøiske vulkaner, dype daler og lange åsrygger, og forskerne mener kartleggingen gir ny innsikt om hva som skjuler seg i dypet. (Illustrasjon: Geoscience Australia, Reuters, NTB scanpix)

Leting etter fly har avdekket en ny verden på havbunnen

Letingen etter et savnet fly fra Malaysia Airlines har avdekket en hittil ukjent verden av vulkaner, dype daler og åskammer på havbunnen i Indiahavet.

Rute MH370 fra Malaysia Airlines, med 239 mennesker om bord, forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing i mars 2014.

Flyet er aldri funnet, men det avanserte utstyret som benyttes i letingen har resultert i kartlegging av hittil ukjent havbunn i Indiahavet.

Dataene avdekker undersjøiske vulkaner, dype daler og lange åsrygger, og forskerne mener kartleggingen gir ny innsikt om hva som skjuler seg i dypet. Under letingen er det også funnet to skipsvrak.

– Det anslås at bare 10 til 15 prosent av verdens hav er kartlagt ved hjelp av teknologi som er benyttet i søket etter MH370, sier Stuart Minchin som leder Geoscience Australia.

– Denne avsidesliggende delen av Indiahavet er nå blant de grundigst kartlagte havområdene på planeten, konstaterer han.