Annonse

Satser på mer markedsføring

Mer markedsføring innenlands skal gi økt forbruk av sjømat. Dette er tanken bak en utredning som nå settes i gang ved Fiskeriforskning.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Nå skal forbrukerne få vite mer om fisken de kjøper."

Utredningen er bestilt av Norske Sjømatbedrifters Landsforening, og skal presentere en alternativ modell for innkreving av avgift til fellesmarkedsføring som skal brukes på eksport- og innenlandsmarkedet. Dette er en generell markedsføring av sjømat som kommer alle produsenter og produkter til gode.

Eksport av fisk og fiskevarer belastes i dag med en fellesmarkedsføringsavgift. Avgiften brukes av Eksportutvalget for fisk (EFF). Innkrevingen ga i 2004 ca 160 millioner kroner. Samme år brukte man ca 7 millioner på innenlandsmarkedet.

- Selv om mange av fiskeeksportørene også arbeider med hjemmemarkedet, er det grunn til å reise spørsmål om ikke markedsføringen innenlands burde finansieres på en annen måte enn via en eksportavgift, sier forsker Jens Østli.

Fordi fellesmarkedsføringen i dag finansieres via de produkter som sendes ut av landet, bidrar ikke de produktene som konsumeres innenlands til slike fellesatsinger. - En avgiftsinnkreving tidligere i verdikjeden kan sørge for dette, mener Østli.

Fiskeriforskning skal utrede en alternativ innkrevingsmodell hvor ønsket om en mer ambisiøs satsning på innlandet kan realiseres samtidig som innsatsen på eksportmarkedene opprettholdes på minst samme nivå som i dag.

Arbeidet forventes ferdigstilt innen utgangen av året.

Powered by Labrador CMS