Luigina og hennes familie bidrar til at det spises stadig mer fisk og skalldyr i Italia. Tørrfisk står også på handlelista. Dette er tredje artikkel i en serie om Norges eldste eksportprodukt.
FrankGregersenJournalist
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Om lag én gang i måneden spiser mamma Luigina, pappa Pasquale og barna Mario og Marta tørrfisk.
Foreldrene har vokst opp med tørrfisk. De har tatt mattradisjonen videre.
- Det er lettere å få tak i saltfisk, så det spiser vi én gang i uka, forteller Luigina Galasso, mens hun friterer tørrfisk og grønnsaker.
- Det blir sjeldnere tørrfisk, dels fordi vi må dra lengre for å få kjøpt den ferdig utvannet. Vi kan ikke vanne den ut hjemme, sier hun.
Familien i Milano bidrar til et stadig voksende forbruk av sjømat i Italia.
Fra 1996 til 2005 økte importen av sjømat med 29 prosent. Men saltfisk, klippfisk og tørrfisk er i tilbakegang. Fra 1996 til 2005 var det en nedgang i importen på 24 prosent.
Sjeldnere tørrfisk
- Det blir færre italienere som spiser tørrfisk, og de spiser den sjeldnere, sier Olaf Pedersen, som inntil årsskiftet var markedsstipendiat i Italia på oppdrag for Tørrfiskforum i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening.
Nå er han tilbake ved tørrfiskbedriften Glea på Røst, der han er en av medeierne. Etter halvannet år i Italia har han fått ekstra god kjennskap til tørrfiskmarkedet.
- Det er italienere over 50 år som utgjør hovedtyngden av tørrfiskspiserne. Det er færre unge italienere som foretrekker tørrfisk.
Lever kvalitet!
- Hva kan norske produsenter gjøre for å sikre fortsatt eksistens for tørrfisken i Italia?
- Først og fremst må produsentene sørge for å levere den kvaliteten som kundene forventer, sier Pedersen.
- Tørrfisk har tradisjonelt vært fattigmannskost med lav status. Skal vi fortsatt få folk til å bruke penger på tørrfisk, som nå har blitt forholdsvis dyrt, er det nødvendig å holde høy kvalitet. I markedsføringen må vi også vektlegge tørrfisken som et særegent produkt med en spesiell historie, opprinnelse og unik smak.
Tørrfisknæringa arbeider nå med å få til en merkeordning for tørrfisk fra Lofoten. Hensikten er å øke verdien av produktet ved å kunne garantere kundene kvalitet og opprinnelse.
- Mange italienere er usikre på hvilket land tørrfisken kommer fra, og tror ofte at den er italiensk, sier Pedersen.
Sats på de yngre
Morten Heide er markedsforsker ved Fiskeriforskning. Han tror potensialet for tørrfisk avhenger av en klarer å tenke nytt og utforske muligheter i markedet.
Annonse
- Det er flere forhold en bør undersøke, blant annet mulighetene for nye produkter og andre anvendelser, sier Heide.
- Jeg tror det er viktig å lage produkter som appellerer til yngre mennesker, særlig i gruppa 20 til 40 år. Og det er nødvendig å ha fokus på god kvalitet. Sist, men ikke minst, må det lages en god historie rundt produktene, og de må markedsføres riktig.