Annonse

Mer sjømat - mindre tørrfisk

Luigina og hennes familie bidrar til at det spises stadig mer fisk og skalldyr i Italia. Tørrfisk står også på handlelista. Dette er tredje artikkel i en serie om Norges eldste eksportprodukt.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Luigina Galasso tilbereder tørrfisk og grønnsaker."

Om lag én gang i måneden spiser mamma Luigina, pappa Pasquale og barna Mario og Marta tørrfisk.

Foreldrene har vokst opp med tørrfisk. De har tatt mattradisjonen videre.

- Det er lettere å få tak i saltfisk, så det spiser vi én gang i uka, forteller Luigina Galasso, mens hun friterer tørrfisk og grønnsaker.

- Det blir sjeldnere tørrfisk, dels fordi vi må dra lengre for å få kjøpt den ferdig utvannet. Vi kan ikke vanne den ut hjemme, sier hun.

Familien i Milano bidrar til et stadig voksende forbruk av sjømat i Italia.

Fra 1996 til 2005 økte importen av sjømat med 29 prosent. Men saltfisk, klippfisk og tørrfisk er i tilbakegang. Fra 1996 til 2005 var det en nedgang i importen på 24 prosent.

Sjeldnere tørrfisk

"Tørrfisk og grønnsaker friteres etter først å ha blitt dyppet i frityrrøre. "

- Det blir færre italienere som spiser tørrfisk, og de spiser den sjeldnere, sier Olaf Pedersen, som inntil årsskiftet var markedsstipendiat i Italia på oppdrag for Tørrfiskforum i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening.

Nå er han tilbake ved tørrfiskbedriften Glea på Røst, der han er en av medeierne. Etter halvannet år i Italia har han fått ekstra god kjennskap til tørrfiskmarkedet.

- Det er italienere over 50 år som utgjør hovedtyngden av tørrfiskspiserne. Det er færre unge italienere som foretrekker tørrfisk.

Lever kvalitet!

"Olaf Pedersen, som har sitt arbeid i norsk tørrfisknæring, diskuterer sjømat og tørrfisk med Luigina Galasso. "

- Hva kan norske produsenter gjøre for å sikre fortsatt eksistens for tørrfisken i Italia?

- Først og fremst må produsentene sørge for å levere den kvaliteten som kundene forventer, sier Pedersen.

- Tørrfisk har tradisjonelt vært fattigmannskost med lav status. Skal vi fortsatt få folk til å bruke penger på tørrfisk, som nå har blitt forholdsvis dyrt, er det nødvendig å holde høy kvalitet. I markedsføringen må vi også vektlegge tørrfisken som et særegent produkt med en spesiell historie, opprinnelse og unik smak.

Tørrfisknæringa arbeider nå med å få til en merkeordning for tørrfisk fra Lofoten. Hensikten er å øke verdien av produktet ved å kunne garantere kundene kvalitet og opprinnelse.

- Mange italienere er usikre på hvilket land tørrfisken kommer fra, og tror ofte at den er italiensk, sier Pedersen.

Sats på de yngre

"Hjemme hos familien i Milano er fritert tørrfisk en populær rett. "

Morten Heide er markedsforsker ved Fiskeriforskning. Han tror potensialet for tørrfisk avhenger av en klarer å tenke nytt og utforske muligheter i markedet.

- Det er flere forhold en bør undersøke, blant annet mulighetene for nye produkter og andre anvendelser, sier Heide.

- Jeg tror det er viktig å lage produkter som appellerer til yngre mennesker, særlig i gruppa 20 til 40 år. Og det er nødvendig å ha fokus på god kvalitet. Sist, men ikke minst, må det lages en god historie rundt produktene, og de må markedsføres riktig.

Powered by Labrador CMS