Elektronmikroskopisk bilde av mikrober fra omkring to kilometer under havbunnen. Bildet er forstørret 5000 ganger. (Foto: Hiroyuki Imachi, Jamstec)

Eldgamle jordmikrober funnet to kilometer under havbunnen

Forskere har boret dypere ned i havbunnen enn noensinne tidligere – hele 2,5 kilometer ned – og funnet en blomstrende koloni av eldgamle jordmikrober.

Ny boreteknikk gjør det mulig å nå nye dyp

Forskerne brukte et riser-system om bord på forskningsfartøyet sitts R/V Chikyu – det første eksempelet på bruk av et slikt bor i vitenskapelig forskning.

– Vi trengte en avansert boreteknikk for å nå ned på disse dypene, og for å unngå metanutslipp, sier Clemens Glombitza.

– Vi måtte også være veldig forsiktige for å unngå forurensning fra alle væskene som man pumper ned sammen med boret. Derfor la vi til en indikator for å spore alle urenheter og gjennomførte også andre beregninger, forteller han.

En ekspedisjon utenfor kysten av Japan har oppdaget en koloni av levende mikrober dypt nede under havbunnen. Genetisk sett ligner bakterier på skogbunnen.

Mikrobene ble funnet i alle sedimentene og var særlig konsentrert i avleiringer 2,5 kilometer under havbunnen – det dypeste forskerne så langt har klart å bore.

Danner metangass

En ekspedisjon utenfor kysten av Japan har oppdaget en koloni av mikrober 2,5 kilometer under havbunnen. (Foto: Jamstec)

– Ingen har funnet liv så dypt nede tidligere, sier Clemens Glombitza, postdoktor ved Aarhus Universitet og en av de som har arbeidet med de nye funnene.

– Vi kan se at koloniene er millioner av år gamle.

Ifølge Glombitza inneholder sedimentene store mengder metangass. Analyser av denne gassen viser at den var dannet av mikrober.

Forskerne kom fram til at det bare var én bakterie per kubikkcentimeter av sediment i noen områder. Andre steder steg tallet helt opptil 10 000.

Glombitza mener funnet kan være interessant for energiutforskning i framtiden, men at gassen samtidig vil kunne bidra til drivhuseffekten hvis den slipper ut.

– Hele dette laget er flere hundre meter tykt og strekker seg over flere kilometer, så disse mikrobene har produsert veldig mye metan, sier han.

Jordmikrober lever kjølig

Forskerne syntes det var merkelig at det var så få bakterier i noen av avleiringene.

– Det viser seg at temperatur er veldig viktig. Det er ofte ikke klart hvor temperaturgrensen går, så det undersøkte vi nærmere, sier han.

– Vi oppdaget at de høye temperaturene på denne dybden faktisk kan ødelegge både DNA og cellevegger. Vi tror dette er årsaken, men det er ganske teoretisk, sier Glombitza.

Dypt under havbunnen

Ifølge Julie Huber, førsteamanuensis ved Marine Biological Laboratory i Woods Hole, Massachusetts, kan presset fra sedimenter på denne dybden også forklare det lave antallet celler.

– Det vil helt sikkert være et emne for fremtidige studier, skriver hun i en artikkel som er vedlagt det nye studien.

Huber var ikke selv involvert i studiet, men studerer også mikrober i dyphavssedimenter.

Hun mener det er en viktig studie, blant annet fordi det viser at bakterier kan overleve på slike dyp.

F. Inagaki m.fl. Exploring deep microbial life in coal-bearing sediment down to ~2.5 km below the ocean floor; Science (juni 2015); DOI: 10.1126/science.aaa6882

Denne artikkelen er opprinnelig publisert hos ScienceNordic. Oversatt av Anna Bestle og Lars Nygaard.