Afrika deles i to

Forskere mener det afrikanske kontinentet er i ferd med å dele seg, og at vi kan få et nytt hav om noen millioner år.

"Studien av denne sprekken i Etiopia viser at slike sprekker kan oppstå på bare få dager. Det er mye raskere enn man har trodd til nå. (Foto: University of Rochester)"

Da en 60 kilometer lang rift oppsto i den etiopiske ørkenen i 2005, var det noen få forskere som trodde de var vitne til dannelsen av et nytt hav.

Den gangen ble forklaringen sett på som kontroversiell, men nå får teorien støtte fra et internasjonalt forskerteam.

Forskere fra England, Jemen, Etiopia og Eritrea har nå studert den seismiske aktiviteten i områdene i og rundt Etiopia, og har kommet frem til at riften ikke oppsto etter mange små jordskjelv over lang tid, slik den ledende teorien har vært til nå.

I stedet mener de at den ble dannet i løpet av få dager med intens seismisk og vulkansk aktivitet.

Resultatene fra studien deres er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet Geophysical Research and Letters.

Startet med vulkanutbrudd

De som var til stede i Afarørkenen i 2005 kunne se en 8 meter bred sprekk oppstå i løpet av bare tre uker.

"Forskerne tror Afrikas Horn sakte men sikkert vil bevege seg vekk fra resten den afrikanske kontinentet, og at et nytt hav vil oppstå som en arm ut fra Rødehavet og Adenbukta mellom Afrika og den arabiske halvøy. (Illustrasjon: NASA)"

Studien viser at det hele begynte med at vulkanen Dabbahu hadde et utbrudd, og magma ble presset opp i midten av sprekken slik at den ble både bredere og lenger.

- Det samme som skjer under vann

- Poenget med denne studien var å finne ut av om det som skjedde i Etiopia er det samme som det som skjer på havbunnen.

- Nå vet vi at svaret er ja, sier Cindy Ebinger, en av forskerne som tok del i studien, til e! Science News.

Hun forteller videre at det å studere rifter under vann er svært vanskelig fordi de består av mange deler som kan være flere hundre kilometer lange.

Derfor er det vanligvis umulig for forskere å vite hvor mye av riftene som åpner seg og hvordan det skjer.

Internasjonalt samarbeid

De seismiske undersøkelsene i Etiopia ble ledet av professor Atalay Ayele ved Addis Ababa University. Denne informasjonen ble satt sammen med data fra undersøkelser gjort i både nabolandet Eritrea og i Jemen, på andre siden av Rødehavet.

Ayele lagde så en oversikt over hvor og når jordskjelv av ulik art oppsto i tidsrommet rundt sprekkdannelsen. Oversikten ble satt sammen med analysene som Ebinger og de andre forskerne ved University of Rochester gjorde.

- Ser spennende ut

Susanne Buiter forsker på geodynamikk ved Norges Geologiske Undersøkelse (NGU). Hun sier studien ser svært spennende ut, fordi dette er første gang man har kunnet observere en slik hendelse på jordoverflaten.

Hun forteller at det også er mulig å se tilsvarende aktivitet på Island, men i mye mindre skala enn i Øst-Afrika.

- Det spesielle med denne sprekken er at den er så stor, at det går så fort, og at det involverer så mye magma. Dette er viktige observasjoner for å forstå hvordan en slik rift vil danne seg videre, sier hun til forskning.no.

Buiter avslutter med å si at vi dessverre må vente i noen millioner år før vi kan svømme i det nye øst-afrikanske havet, hvis platene fortsetter å skli fra hverandre.

Cindy Ebinger et. al., September 2005 mega-dike emplacement in the Manda-Harraro nascent oceanic rift (Afar depression), Geophysical Research & Letters, 20. oktober, 2009