Boeing vil oppheve gravitasjonen

Forskere ved verdens største flymaskinprodusent tester kontroversielle teorier for å lage en innretning som kan oppheve gravitasjonen. Men jumbojeter som flyter lydløst i lufta er et stykke unna.

Forskningsresultater fra den russiske forskeren Dr Yevgeny Podkletnov danner grunnlaget for undersøkelser som Boeing har satt i gang for å utfordre tyngdekreftene.

Podkletnov hevder han har utviklet et apparat som fungerer som et skjold mot jordens hittil tilsynelatende uunngåelige kraft.

Forskere er mistenksomme

Mange konvensjonelle vitenskapsmenn ser på den russiske forskeren med mistenksomhet. Så langt er det ingen som har klart å reprodusere resultatene, og forskere som har undersøkt Podkletnovs rapporter, har sagt at forskningen inneholder feil, og at det rett og slett er umulig å oppheve tyngdekraften.

Samtidig har flere høyprofilerte forskningsinstitusjoner prøvd å kopiere eksperimentet - uten hell. Men det ser ut som man gir resultatene en ny sjanse hos Boeing. Hypotesene fra Podkletnov blir testet i et prosjekt med kodenavnet Project Grasp, melder BBC.

Romskip uten raketter

De fleste forskere vil si at antigravitasjon er umulig. Men dersom man virkelig kan lage skjold mot tyngdekreftene, vil dette bety en omskriving av de mest fundamentale og gjennomprøvde fysiske lovene.

Det ville bety at man kan bygge romskip som ikke trenger raketter for å komme i gang, og fly ville ikke trenge motorer for å holde dem oppe - og de ville kunne være så store som helst.

Forskningsprosjektet ved Boeing foregår ved det topphemmelige Phantom Works i Seattle. Lederen for avdelingen som håndterer de mest sensitive programmene for Boeing, skal ha sagt til journalen Jane’s Defence Weekly at resultatene fra den russiske forskeren virker gyldige og sannsynlige.

Fram og tilbake med rapporten

Seieren over tyngdekreftene skal ha skjedd første gang under et eksperiment ved Tampere University of Technology i Finland i 1992. Podkletnov sier han fant ut at objekter over en superledende, snurrende keramisk skive tapte vekt.

Forskningsrapporten som skulle beskrive resultatet, ble sendt inn til en vitenskapelig journal, men trukket tilbake like etter. Det samme skjedde i 1996, da nyheten om rapportens kommende offentliggjøring lakk ut. Rapporten ble trukket tilbake fra journalen New Scientist.

Gravitasjonen skal ha blitt redusert med to prosent i forsøket. Dette er ikke så mye, men følgene av et slikt resultat, for eksempel i forhold til å kutte drivstoffkostnader for fly, er viktige.

Prestisjetunge institusjoner forsøker

Også den militære vingen av den britiske høyteknologiske gruppen BAE Systems jobber med et antigravitasjonsprogram under kodenavnet Project Greenglow.

Det amerikanske romfartsbyrået NASA prøver også å gjøre Podkletnovs eksperimenter, men en foreløpig rapport tyder på at effekten ikke eksisterer.

En forskningsrapport fra Podkletnov