Det er ikke mange norske politikere som har forskerbakgrunn. Men det har Sofie Marhaug, Kristin Vinje og Gudmund Hernes.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB og Olav Olsen / NTB)
Kan forskere bli gode politikere?
Mexicos nye president er forsker. Gjør det henne til en bedre politiker? Dette svarer tre norske forskere som ble politikere.
I forrige uke ble Claudia Sheinbaum Pardo valgt til
president i Mexico. Hun er ingeniør og fysiker med doktorgrad i energi, miljø
og bærekraftig utvikling. Hun har også vært med i FNs klimapanel.
Gjør det henne til en bedre politiker?
Vi har spurt tre norske forskere som tok spranget over i
politikken, om deres erfaring.
De forteller om tydelige forskjeller mellom akademisk
og politisk arbeid.
En ting av gangen
En forsker kan jobbe med ett problem av gangen. Og bruke
lang tid.
Gudmund Hernes var professor i sosiologi og ledet
forskningen ved Fafo da han ble statsråd for Arbeiderpartiet i 1990. Det var
han i syv år. Først fem år som kirke-, utdannings og forskningsminister, deretter
to år som helse- og sosialminister.
– I politikk må man hele tiden skifte fokus
mellom mange problemer og likevel se dem i sammenheng – altså avveie hummer og
kanari, skitt og kanel. I forskning stiller man med et brennglass. I politikk
bruker man et fiske-øye-objektiv, oppsummerer Hernes i dag.
God tid og raske konklusjoner
Tempoet er en annen stor forskjell.
Alt går mye raskere i politikken, ifølge Sofie Marhaug. Hun
er stortingsrepresentant for Rødt og den eneste forskeren på dagens Storting. Hun
har permisjon fra doktorgradsarbeidet i litteraturvitenskap ved Universitetet i
Bergen.
Forskere konkluderer først når de har jobbet lenge med et
spørsmål. Sånn er det ikke i politikken, forteller Marhaug:
– Selv om vi har politiske diskusjoner både i og mellom
partiene, så må budskapet nesten alltid være tydelig og klart fra starten av. I
forskningen er det lov å starte med et eller flere spørsmål.
Dessuten har ikke forskningen politiske mål eller bestemte
interesser, ifølge Marhaug.
– Nå må jeg hele tiden tenke på at jeg skal representere et
parti.
En annen forskjell er forskningens strenge krav til bevis og
belegg.
Belegg for egne meninger
Kristin Vinje tok doktorgraden i
kjemi i 1994. Etter noen år som forsker, ble hun først direktør i et
departement, før hun gikk inn i politikken. Hun var finansbyråd og skolebyråd i
Oslo, før hun ble stortingsrepresentant for Høyre i 2013. Hun satt på Stortinget
i fire år. I dag er hun administrerende direktør for Nokut.
Annonse
– I forskningen må du
kunne dokumentere alt du sier. Slik er det ikke i politikken. Alle som melder
seg inn i et parti eller deltar i en debatt, skal høres – uansett hvilket
grunnlag de har for meningene sine, sier Vinje til forskning.no.
Hun tror at
bakgrunnen som forsker gjorde at hun var grundigere og mer forsiktig enn andre
politikere.
– Jeg må vite hva
jeg snakker om før jeg sier noe, sier Vinje.
– Politikere har behov for oppmerksomhet og medieoppslag. Da kan det bli saker før de har noe
ordentlig å si.
Ferdig møblerte hoder
– Ingen som driver politikk, kommer med tomme hoder. Tvert
imot, politikere kommer med hoder som er fullmøblerte av teorier om
samfunnsforhold og naturen, mener Gudmund Hernes.
– Der får vi høre politikernes teorier og modeller om folk
og verden. På disse modellene bygger de argumentasjonen sin, enten de
uttaler seg om sykefravær, klimaendring eller hva som skal til for å få slutt
på ødeleggelsen av Gaza.
De fleste av disse teoriene er ikke basert på forskning, ifølge Hernes.
– Likevel er de bastante tenkesett som styrer det politikere
gjør.
Han mener politikerne kan lære av forskere - og omvendt.
– Forskning er prosedyrer for å endre mening. Disse
prosedyrene er noe av det viktigste forskere kan ta med seg inn i politikken.
Motsatt kan forskere lære av politikere at virkelighetens verden ikke er så
enkel, forklarer Hernes.
Annonse
Kristin Vinje påpeker likhetene
mellom akademia og politikken.
Frisk debatt
Som forskere, må politikere lese seg
opp og sette seg inn i kompliserte saker.
Og debattene er
friske på begge arenaer.
– Det er ulike
fronter også i forskningen. Vi argumenterer for våre faglige synspunkter. Og du
blir kritisert. Det er en del av arbeidsprosessen for å sikre at resultater og
funn er riktige, sier Vinje.
Thomas Woodrow
Wilson var rektor på Princeton University før han i 1913 ble den første amerikanske
presidenten med doktorgrad. Han mente at han var godt forberedt: «Washington blir
lett bris etter Princeton.»
– Det er mye
politikk i akademia, som det er ellers i arbeidslivet, sier Vinje.
De tre forskerne har hatt nytte av forskerutdanningen
i politikken.
Gode til å tenke
– Utdanningen min har gitt meg noen verktøy når det kommer
til helt grunnleggende ferdigheter som tenking, lesing og skriving. Det nyter jeg godt av i stortingsarbeidet, tror Sofie Marhaug.
Hun er ikke sikker på nytten av studiene i litteraturvitenskap, kanskje med unntak av innsikt i forfatteren Franz Kafka:
– Kafka er et yndet forfatterskap å ty til i politiske
debatter. Det er ikke grenser for hvor mange som føler seg utsatt for en kafkaprosess.
Annonse
Kristin Vinje fikk heller ikke bruk for kjemikunnskapene
sine.
– Men kunnskap om naturvitenskap, vitenskapelig metode og om
akademia generelt har vært nyttig. Det har også evnen til analytisk tenkning og
til å stille kritiske spørsmål. Den ga meg trygghet på egen evne til å sortere
elementer i kompliserte problemstillinger, for å finne gode svar, sier hun.
Forskerutdanning gir kompetanse i kritisk
tenkning og kreativitet.
– Man blir også
grundig utfordret når det gjelder utholdenhet, gjennomføringsevne og selvstendig
arbeid. Alt dette er gode ting å ta med seg også i politikken, sier Vinje.
Forskning la premisser for tiltak
Gudmund Hernes mener at han hadde stor nytte av sin faglige
bakgrunn:
– De som vil se på det jeg gjorde og brukte som politiker,
vil finne mange spor fra det jeg hadde lært som forsker.
– I stortingsmeldinger og lovproposisjoner er det ikke mange
fotnoter, men jeg kunne satt dem inn. Mange av begrepene jeg brukte, var
meislet av forskere. Empiriske studier ga premisser for tiltak. Følgeforskning
ved reformer ble iverksatt for å finne ut av både av tilsiktede og utilsiktede
virkninger, altså for å lære av det man gjorde, forteller Hernes.
Både Hernes og Vinje kunne også trekke veksler på nettverkene
de hadde i akademia.
Likevel kunne forskererfaringen forårsake
problemer:
– Når man kommer inn i politikken
utenfra, kan man oppleve å ikke være like smart politisk, men legge metodikken
som forsker til grunn, der man går vitenskapelig til verks i ethvert spørsmål,
sier Kristin Vinje.
Men politikken har sin egen dynamikk. Der gjelder ikke alltid vanlig logikk.
Annonse
– Det å
hele tiden inngå kompromisser og være på tilbudssiden i forhold til velgere er
jo også et eget fag som må beherskes, som kanskje ikke er like intuitivt for en
forsker, sier Vinje.
Forskere med suksess som politikere,
tenker først og fremst som politikere, ikke som forskere, ifølge en amerikansk
forsker i et intervju med tidsskriftet Nature.
Sofie Marhaug tror det stemmer:
– For min egen del må jeg omstille meg fra det
ene til det andre.
Gudmund Hernes er ikke helt enig:
– Som mange andre utsagn av forskere, er det en sannhet –
men bare en halv, mener han.
For politiske reformer kan ligne på vitenskapelige
eksperimenter:
– Man må se på konsekvenser og resultater, lære av dem og så
modifisere det man gjør når man har erfart hva som skjer, forteller Hernes.
Bør forskere befatte seg med politikk?
Marhaug mener det er bra for Stortinget å ha folk med ulik
bakgrunn. Det gjelder ikke bare forskere, men hele bredden av arbeidslivet, som
ansatte i barnehager, sykehjem, bygg- og anleggsplasser, butikker og utesteder.
– Min bekymring er at nasjonalforsamlingen ender opp med å
bestå av ungdomspolitikere som kanskje har tatt noen studiepoeng i
statsvitenskap for så å bli voksenpolitikere, mener Marhaug.
Vinje er enig i at Stortinget
trenger folk som har erfaring utenfor politikken.
– Stortinget er en
boble, derfor er det gunstig at man går inn og ut av politikken og selv deltar
i livet der ute.
– Jeg har hele livet vært en pendler mellom to verdener –
forskning og politikk, sier Hernes.
Tøffere med doktorgrad
For ham var ikke spranget så stort. Temaet for doktorgraden
hans var Stortinget. Etterpå deltok han i to store forskningsprosjekter som ble
initiert av regjeringen: Levekårsundersøkelsen og Maktutredningen. Mens han
holdt på med disse, ble han spurt om å bli statssekretær.
– Det ga meg som samfunnsforsker anledning til å se
samfunnet fra et helt annet utkikkspunkt enn fra katetret og seminarrommet.
Regjeringsarbeidet var som et antropologisk feltarbeid, forteller Hernes.
Kristin Vinje var finansbyråd i Oslo
i fire år, omtrent like lang tid som hun brukte på doktorgraden noen år
tidligere.
– Det var tøffere å
gjennomføre en doktorgrad i kjemi enn å lage et budsjett for Oslo. I arbeidet
med budsjettet hadde jeg sparringspartnere og hjelpere. I doktorgradsarbeidet
har du bare deg selv og må lage dine egne tidsfrister. Det krever enorm selvdisiplin
og motivasjon, sier Vinje.