Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges idrettshøgskole - les mer.

Kondisjon eller utholdenhet bygges og forbedres gjennom trening med høy puls.
Kondisjon eller utholdenhet bygges og forbedres gjennom trening med høy puls.

Intervalltrening. Bør du løpe til du spyr?

PODCAST: Intervaller blir sett på som den optimale treningsformen dersom du vil ha bedre kondisjon.

Studier viser at intervalltrening med høy intensitet både er tidseffektivt og har svært god effekt på hjertekapasiteten. Derfor blir den sett på som den optimale treningsformen dersom du vil ha bedre kondisjon.

Men samtidig kan intervalltrening være såpass krevende og ubehagelig at mange kvier seg for det.

En rask langtur kan være effektivt

En tidligere studie av ansatte i Posten og Bring viste at de som går mye i jobben sin, cirka 20 000 skritt per dag, ikke nødvendigvis har god kondisjon.

Du kan lese mer om denne studien i saken Hjelp til egentrening fikk flere ansatte i form.

Saken er at kondisjon eller utholdenhet bygges og forbedres gjennom trening med høy puls.

Samtidig kan vi knekke noen myter: Intervalltrening må ikke bety at man løper til man spyr. Bare å gå raskt opp en bratt bakke kan være en fullverdig intervalløkt, med god effekt.

En rask langtur kan også være effektivt for å forbedre både kondisjonen og helsa.

Også for eldre

Høy puls er ikke farlig for friske mennesker. Selv eldre bør trene intervaller med høy intensitet.

På den måten blir kroppen bedre beskyttet både mot hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer enn personer som kun trener med moderat intensitet.

Gjest i denne episoden av NIH-podden er Jostein Hallen, professor i idrettsfysiologi ved Norges idrettshøgskole. Han vil svare på spørsmål om hvorfor intervalltrening blir sett på som den beste treningsmetoden for utholdenhet og hvordan treningen kan gjennomføres best mulig.

Og er det faktisk slik at du må trene intervaller dersom du ønsker å komme i litt bedre form?

Hør hele episoden her:

Powered by Labrador CMS