Sunt vekttap krever både trening og diett

Trening alene gjør deg ikke slank. På slankekur risikerer du svakere fysikk, hvis du ikke trener i tillegg. Diett og trening må kombineres hvis kuren skal bli vellykket.
13.4 2011 05:00


Man trenger både riktig kost og trening hvis et vekttap skal være både effektivt og sunt. (Foto: Colourbox)

Du kan ikke trene deg til et vekttap. Slankekurer, derimot, gir vekttap.

Et sunt vekttap oppnås best med en kombinasjon av de to. En ny studie publisert i New England Journal of Medicine viser at det beste våpenet i kampen mot kiloene er å kombinere salaten med joggesko.

107 personer på 65 år eller mer ble delt i fire grupper. Én gruppe ble satt til å trene, én gruppe ble satt på diett, én gruppe ble satt i gang med både trening og diett, og en fjerde gruppe virket som kontrollgruppe.

Gruppen som både trente og spiste annerledes, fikk klart de beste resultatene; et vekttap på ti kilo etter et år, en generelt forbedret fysisk tilstand, sterkere fysikk, høyere oksygenopptak og sterkere knokler.

– Det er ikke overraskende at kombinasjonen av trening og diett gir en så dramatisk virkning. Det er etter hvert solid dokumentasjon for at en kombinasjon av trening og diett virker best.

Det sier instituttleder Arne Astrup, som forsker på overvekt og kosthold ved LIFE, Københavns Universitet i Danmark.

Gjelder ikke bare for +65

Arne Astrup forteller at resultatene kan overføres til andre aldersgrupper.

– Det er lettere å vise effekten hos eldre, og det vil antagelig kreve en større studie hvis den samme effekten skal dokumenteres hos unge.

– Jeg mener imidlertid at man vil kunne se samme effekt, sier han.

Eldre må også på diett

En konsekvens av den nye studien er ifølge Astrup at man kan legge vekk en utbredt frykt for å sette eldre mennesker på diett.

– Man har vært redd for dette fordi man har fryktet å skade dem. I stedet har man satt dem til å trene. Jeg synes denne studien tydelig viser at det ikke er belegg for frykten for å skade de eldre, men at man må kombinere trening og diett hvis de skal oppnå resultater, sier Astrup.

Studien viser dessuten at mosjon ikke har noen isolert slankeeffekt, og det understreker at også eldre har bruk for kostholdsendringer hvis de skal slanke seg.

Men trening er absolutt ikke uvesentlig, sier Astrup, for den sørger for at de eldre ikke mister muskelmasse, og gir sterkere knokler og kropper.

Det er sunn fornuft

Ifølge Astrup har det lenge vært en viss skepsis når det gjelder nødvendigheten av sunn kost, hvis bare man trener mye.

Den amerikanske forskeren Steven Blair har for eksempel sagt at «det er det samme om du er fet, bare du er fit».

– På forskjellige internettfora har jeg støtt på holdningen om at kosthold er uviktig så lenge man trener nok. Jeg gikk inn i diskusjonen, og det var som å diskutere med Jehovas vitner.

– Jeg er ikke ute etter å erklære krig mot noen, men det er bekymringsfullt når noen har en holdning som går stikk imot vitenskapen, forteller Astrup.

Slutt med diskusjonen

Derfor håper han at den nye studien kan være med på å avslutte debatten om trening og kosthold som separate slankemidler.

– Jeg synes det en dum diskusjon, for det er sunn fornuft at trening og diett virker best når de samarbeider, sier han.

– For de fleste av oss er det håpløst å leve med helt sunn kost eller mye mosjon hver dag, men heldigvis kan de to tingene supplere hverandre. Da blir det OK å spise usunt et par ganger i uken, for treningen kompenserer – og omvendt, avslutter Astrup.

___________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no

Referanser:

Arne Astrups profil

Artikkel om Steven Blair, som er talsmann for at man kan være «fit and fat»

«Weight Loss, Exercise, or Both and Physical Function in Obese Older Adults» (DOI: 2011; 364: 1218-29)

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse