Uten oksygen i månedsvis

Den vanlige norske karpefisken karuss "holder pusten" i måneder av gangen. Kanskje kan kunnskapen om dette løse problemer i forhold til oksygenmangel hos mennesker, mener forskere ved Universitetet i Oslo.

Oksygenmangel i kroppsvevene er en tilstand som kalles anoksi.

Karussen, som er en nær slekting av gullfisken, har en helt enestående evne til å tåle anoksi, utviklet for å overleve den lange, kalde og mørke nordiske vinteren under isen i små vann.

- Kjempet med dette i tiår

- Her har vi en situasjon hvor evolusjonen har løst problemet med overlevelse ved anoksi for millioner av år siden. Dette har medisinsk vitenskap kjempet med i tiår, med begrenset suksess, sier professor Göran Nilsson i en pressemelding.

Nilsson leder et forskningsprosjekt ved Biologisk institutt ved Universitetet i Oslo, som undersøker hvordan karussen klarer seg uten oksygen.

Gruppens siste forskningsresultater ble presentert den 7. april, ved Annual Meeting for the Society for Experimental Biology i Cantebury i Storbritannia.

Endrer struktur på gjellene

Forskerne ved Universitetet i Oslo har oppdaget at karussen kan endre strukturen på gjellene sine for å unngå anoksi.

I tillegg tar den lettere opp oksygen i blodet enn andre virveldyr. Den produserer også beroligende stoffer og alkohol når den får lite oksygen.

"Et fotografi tatt med elektronmikroskop viser gjeller før og etter de har blitt utsatt for anoksiske forhold."

Disse mekanismene gjør at fisken kan overleve i dager og måneder uten oksygen, mens hjertet fortsetter å slå, og fisken holder seg i fysisk aktivitet.

Hvor lenge karussen klarer seg uten oksygen er avhengig av temperaturen.

Du kan lese mer om hvordan karussen overlever uten oksygen i denne saken.

Professor Göran E. Nilsson: Comparative Physiology of Anoxia Tolerance and Respiration in Vertebrates