Så langt har prisene for flybilletter steget med 52 prosent fra mai i fjor til
mai i år, ifølge SSB.
Det tilsvarer at du i år må ut med om lag 9.000 kroner for flybilletter
som i fjor kostet 6.000 kroner.
Billettprisene gjelder både innenlands og internasjonale fly
med alle selskap som flyr til og fra Norge.
Mer enn bare flybensin
Samtidig har oljeprisen falt fra 115 dollar fatet i juni i
fjor til 70 dollar fatet nå.
Så hva i all verden er årsaken til den kraftige prisstigningen
på flybilletter?
forskning.no spør en av Norges fremste eksperter på flybransjen, professor i samfunnsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.
Flyselskapenes kostnader har gått opp, i takt med prisstigningen
ellers i samfunnet, forklarer han.
Flybensin betales dessuten i dollar – og dollarkursen har
som kjent økt kraftig. Dette er grunnen til at også vanlige diesel- og bensinpriser
holder seg høye.
Lønnsomhet etter magre år
Bransjen har i tillegg lenge ønsket høyere priser på billetter
for å få bedre lønnsomhet.
Flere av flyselskapene tjener nå penger etter to magre år
med elendige passasjertall under og etter pandemien.
– Men det viktigste er at konkurransen er blitt
redusert. Det skyldes både nasjonale og internasjonale forhold, sier Steen.
Flyr gikk konkurs
Det norske flyselskapet Flyr gikk som kjent konkurs i februar
i år. Bare halvannet år etter første flygning.
– Konkursen kom overraskende på mange som hadde
sikret seg sommerferie med Flyr, sier Steen.
Flyrs kunder vendte seg da primært mot Norwegian og SAS, men
selv om Norwegian overtok Flyrs flypark, er kapasiteten ikke veldig høy.
Ett flyselskap mindre i Norge, gjorde også at konkurransen
på mange flyruter ble kraftig redusert.
Annonse
Ikke bare innenlands, men også utenlands.
SAS har ikke muskler til å dekke hullet
Hullet i kapasitet etter at Flyr forsvant, har ikke andre
selskaper som SAS mulighet til å dekke inn.
– De har verken nok fly, personell eller
økonomiske muskler, forteller Steen.
Det er ikke gjort i en håndvending å erstatte de pilotene
som fikk sparken under pandemien. Og SAS har høyere kostnader enn både Flyr
hadde og Norwegian.
Bare pilotstreiken i SAS i fjor sommer kostet selskapet 100 –
130 millioner svenske kroner per døgn i 15 dager.
I tillegg så var nok en av grunnene til at Flyr gikk
konkurs, at de holdt prisene kunstig lave den korte tiden de varte. Det førte også til lavere priser hos konkurrentene, forklarer Steen.
Flyr konkurrerte ikke bare med Norwegian og SAS, men også med
flere utenlandske flyselskap om utenlandsruter til Europa.
KLM rammet av klimakrav
Som om ikke det var nok, får ikke nederlandske KLM fly så
mye de vil. De har færre avganger til og fra Amsterdam enn de skulle ønske.
– Dette skyldes at Nederland har satt et tak på
flyvninger til og fra Amsterdam på grunn av klimahensyn, forteller Steen.
Lufthansa har bygget opp kapasiteten på noen flyplasser, for
eksempel Bergen, men dette er ikke nok til å påvirke hele det norske
markedet.
Annonse
Nordmenn rammes ekstra hardt
Flybilletter er blitt dyrere over hele Europa. Men for
nordmenn gjør det ekstra vondt, av to grunner.
For det første er euroen knalldyr mot norske kroner, og det
gjør utenlandsreisene dyrere.
– For det andre rammes vi ekstra fordi vi har en
stor innenlands flytrafikk i forhold til andre land, forklarer Steen.
Widerøe unntak
Den generelle prisøkningen på flyprisene påvirker hele Europa. Samtidig er prisøkningen noe lavere utenfor landegrensene enn her til lands, ifølge reiselivsdirektør Audun Pettersen i Virke.
Virke en organisasjon for handels- og tjenesteytende næringer.
Widerøe kjenner seg ikke igjen i SSBs prisvekst-tall for flybilletter.
– For Widerøe har prisene på flybilletter hatt en litt lavere økning enn den generelle prisøkningen, en prisvekst i tråd med KPI, sa kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til E24.
Prisnedgang de siste ukene
Riktignok har noen nordmenn fått kalde reiseføtter de siste ukene. Mange vil nå avbestille kjøpte flybilletter.
14 prosent dropper hele feriereisen i år, ifølge en spørreundersøkelse for Europeiske Reiseforsikring.
Annonse
Stadig nye renteøkninger, svakere krone og økte levekostnader får effekt. Det fine været fra midten av mai kan også ha spilt inn, ifølge Ving.
Flere restplasser ligger ute, bekrefter direktør Terje Berge i Finn Reise til Dagens Næringsliv.
Flere kjøper også billetter til Tyrkia, for å få mer for kronen.
Prisendring på passasjertransport:
Her er prisendringen i prosent fra mai i fjor til mai 2023:
På skinner: 3,8 prosent På vei: 4,6 prosent Med fly: 51,8 prosent I båt: - 4,8 prosent.
Det ligger kanskje an
til mer tog-, bil-, båt-, eller hjemmeferie i år.
For mens flybillettpriser har økt, har ferjepriser blitt mye billigere.
Fra 1. juli 2022 ble flere ferjesamband gratis. Fra 16. august 2023 blir flere samband gratis.
Regjeringen satte i 2021 av millioner til gratis ferje på ferjesamband med under 100.000 passasjerer. Her ser du hvilke fergesamband som er gratis: Autopassferje.no.
Vil bruke mindre på ferie
Antall passasjerer ved norske flyplasser endte på 4,7 millioner i mai.
Dette er en oppgang på 2 prosent sammenlignet med mai 2022, men er fortsatt 6 prosent lavere enn i mai 2019.
– Vi er ennå ikke helt tilbake til 2019, og det er et ganske stort etterslep, sier Steen.
76 prosent av nordmenn planlegger sommerferie i år.
Annonse
Men akter å bruke langt mindre penger på sommerferien i år. Norske husholdninger har satt av 36.000 kroner, mens det lå på 42.000 kroner i fjor.
Selv om flybilletter
er merkbart dyrere, er de fleste flyene fulle.
– Sommerferien er fortsatt hellig for nordmenn. Vi vil ha solgaranti. Og da prioriterer vi ferie, sier Pettersen til forskning.no.
Om den så er bare én eller to
uker.
– Men
man bruker litt mindre penger på overnatting, for eksempel, sier Pettersen.
Hele 54 prosent planlegger utenlandsferie.
Det er gamle, kjente reisemål
som står i fokus, ifølge Pettersen.
– Folk velger nå reisemål
hvor de har vært før og som de har et godt forhold til. Det gjelder Spania og
Sverige og Danmark, men også Hellas, Italia og lignende.