Syk fisk svømmer til kaldt vann

Nålefisken svømmer til kaldere vann når den blir syk. Det er bekymringsfullt for fiskebestanden om verdens vann blir varmere, mener forsker.

Nålefisk hører til sjøhestfamilien, noe som innebærer at det er hannene går gravide og føder barn. Selv de gravide hannene i den nye studien valgte bort de positive sidene ved varmt vann når de var syke. (Foto: Ola Jennersten)

Nålefisken ser ut som en liten, utstrakt sjøhest.

Gunilla Rosenqvist er professor ved NTNU, Center for Conservation Biology, Institutt for biologi, og har forsket på nålefisk i mange år.

Nå har hun og forskerkollegaer undersøkt om fiskene foretrekker varmt eller kaldt vann når de er syke.

Den nyttige varmen

Fisk kan ha nytte av varmt vann. For eksempel kan varmere vann forlenge forplantningssesongen og forkorte rugeperioden for hann-nålefiskene.

Men også parasittene drar nytte av varmt vann.

I varmen får de flere egg og unger, og kan jobbe raskt mot sitt store livsmål; å overta kroppen til verten sin fullstendig.

Og det betyr naturlig nok døden for nålefisken hvis parasitten vinner.

Professor Gunilla Rosenqvist. (Foto: Ida Korneliussen)

Derfor ville forskerne undersøke om fiskene endrer temperaturvalget sitt når det er parasitter på ferde.

Valgte kulde

Forskerne infiserte nålefisker fra naturen med bakterien vibrio.

Det er en bakterie som finnes i fiskens naturlige leveområde, og som oppfører seg på samme måte som parasitter; det blir flere av dem ved høyere temperaturer. Og jo flere, jo farligere.

Så delte forskerne opp vannet i en kald og en varm side.

- Vi så at de fiskene som var infisert valgte å svømme inn på den kalde siden, forteller Rosenqvist.

Fiskene merket altså at de var syke, og tok fornuftige vannvalg deretter. I kaldt vann forhindrer fisken parasittene, eller bakteriene, i å utvikle seg å bli flere.

Oppvarming av verdens hav kan dermed gjøre det vanskelig for fisken å beskytte seg mot parasitter, noe som kanskje kan sende hele fiskebestander ut på leting etter nye, kjøligere hjem.

Fisk på flyttefot

- Hvis vannet i havet blir varmere vil fisken kanskje lete etter kaldere vann andre steder. Dermed vil fiskebestanden flytte på seg, og kan forsvinne fra områder.

- Varmere vann kan også i største konsekvens føre til at fisk blir stresset, syke og at populasjoner gradvis dør, sier professor Rosenqvist.

Det var rundt fem graders forskjell på vannet i de to tankene fiskene kunne velge mellom i eksperimentet.

Det er parasitter og bakterier i alle miljøer, både nyttige og skadelige, og forskeren mener derfor det er sannsynlig at disse resultatene er overførbare til andre typer fisk.

Landis, S. Rosenqvist, G. m.fl: Behavioral adjustments of a pipefish to bacterial Vibrio challenge, Behavioral Ecology and Sociobiology, Oktober 2012, Volume 66, Utgave 10, pp 1399-1405