Skyller synden vekk i vasken

Kan håndvask virkelig gi folk renere samvittighet? Skal vi tro nye studier kan svaret faktisk være ja.

I hvert fall for noen. De opplever det forskerne bak tre nye studier beskriver som en “Macbeth-effekt”, det vil si trang til å bli fysisk ren når moralen deres tilsmusses.

I William Shakespeares berømte skuespill “Macbeth” (1606) prøver Lady Macbeth desperat å rense sin samvittighet ved å vaske seg, etter å ha egget mannen sin til å drepe Kong Duncan.

Flettet i hverandre

Så alvorlige ugjerninger er ikke utgangspunktet for forskerne Chen-Bo Zhong og Katie Liljenquist, som har utført en serie vitenskapelige eksperimenter for å bringe sammenhengene mellom vask og samvittighet på det rene.

Fysisk og moralsk renhet er psykologisk flettet inn i hverandre, rapporterer Zhong og Liljenquist i tidsskriftet Science i dag.

Å bli kvitt skitt og bakterier er bare en side av saken. Tenk bare på kulturer og religioner verden over der forestillinger om renhet gjelder både kropp og sjel.

Zhong og Liljenquist ba en gruppe frivillige om å huske tilbake på enten en etisk eller en umoralsk gjerning. Studien viser at personer som tenkte på en uetisk gjerning, i større grad foretok valg som antydet at de følte seg fysisk skitne.

Nyvasket - og moralsk ren?

Eksempelvis tolket disse personene i større grad ordfragmentet “w_ _ h” som “wash”. Når de ble tilbudt noe gratis, valgte de oftere en renseserviett fremfor en penn, selv om begge tidligere var blitt vurdert som like attraktive å motta.

I et annet eksperiment skulle de frivillige først tenke til på en moralsk eller umoralsk handling forskerne hadde presentert dem for; å hjelpe en kollega, eller rett og slett sabotere for vedkommende på jobben.

Etterpå fikk noen vaske hendene - andre ikke. Så ble alle spurt om å bli med i en annen forskningsstudie, uten å motta betaling, for å hjelpe en avgangsstudent.

74 prosent av personene som ikke hadde fått vasket hendene tilbød seg å hjelpe, mens bare 41 prosent av de som hadde vasket hendene ønsket å tilby sin hjelp, skriver forskerne i Science.

Menneskets psyke

En kraftig nedgang som en konsekvens av litt vann og såpe på nevene, altså.

Men som Zhong (University of Toronto, Kanada) og Liljenquist (Northwestern University, USA) påpeker i dagens utgave av tidsskriftet:

- Det gjenstår å se om rene hender virkelig gjør hjertet rent.

Apropos Macbeth-effekten, så mener forskerne at Shakespeare kanskje ikke viste så veldig stor litterær kreativitet da han brukte vaskingen som virkemiddel - men snarere en skarp forståelse for menneskets psyke.

C-B. Zhong, K. Liljenquist, Washing Away Your Sins: Threatened Morality and Physical Cleansing,” Science, 8. September 2006, volume 313, page 1451-1452.