Ekorn onanerer vekk kjønnssykdommer

Ny studie viser at afrikanske børsteekorn onanerer for å forhindre kjønnsykdommer, og at de spiser sæden sin for å unngå væsketap.
1.10 2010 05:00

“Studien viser at de fullvoksne børsteekornhannene onanerer med både framlabbene og kjeften. (Foto: iStockphoto)”

Forskeren Jane Waterman har observert børsteekornet Xerus inauris i rundt 2000 timer i det sentrale Namibia.

Etter en gjennomgang av dataene fant hun ut at hannene sannsynligvis onanerer av andre årsaker enn forskerne hittil har trodd.

Studien er publisert i open-access-tidsskriftet PLoS one.

Dyr som onanerer

Onani er ikke uvanlig i dyreriket, og er blitt observert hos hjortedyr, primater, spekkhoggere og pingviner.

Men forskerne har lenge lurt på hvorfor de gjør det. Det å produsere sæd er nemlig svært ressurskrevende, og man er ganske sårbar for rovdyr og konkurrenter når man er opptatt med å tilfredsstille seg selv.

Så langt har forskerne forklart onani hos dyr ut fra to hypoteser. Den første er at hannene rett og slett gjør det fordi de har lyst, og at onani brukes for å lette på det seksuelle trykket.

Den andre hypotesen er at det å kvitte seg med sæd gjennom onani gir bedre sædkvalitet over tid.

Spiser sin egen sæd

Men Waterman konkluderer med at ingen av disse hypotesene forklarer børsteekornets onanivaner.

Derimot skriver hun at onanien fungerer som en slags selvmedisinering, og at børsteekornene reduserer sjansene for å få seksuelt overførbare infeksjoner ved å vaske kjønnsorganet sitt både utvendig og innvendig.

Hannene onanerer nemlig særlig ofte i den perioden hunnene er paringsklare. De onanerer også oftere i perioder de har mye sex, og ofte rett etter paring.

Det tørre klimaet i steppe- og savanneområdene, hvor det afrikanske børsteekornet lever, gjør at det å sløse med væske kan være fatalt.

Ifølge studien til Waterman har børsteekornet også funnet en løsning på dette. Hun observerte nemlig en onanerende hann som også spiste opp sin egen sæd.

Jane M. Waterman: The Adaptive Function of Masturbation in a Promiscuous African Ground Squirrel, PLoS one, 28. september 2010