Schmokk!

Forskere har funnet skapningen som leverer verdens raskeste punch. Møt the Termittator.

Termitten Termes panamensis leverer verdens raskeste punch. Den bruker de mørke munndelene foran til å slå med. (Foto: Marc A. Seid, Laboratory of Behavior and Evolutionary Neuroscience, Smithsonian Tropical Research)

I kampen om å levere verdens kjappeste slag, må både Terminator og Tyson gi tapt. Vinneren er faktisk ikke noe menneske i det hele tatt. Den er en termitt, av merket Termes panamensis.

På tross av sin plassering i ytterste fjærvekt, kan krypet klabbe til motstanderne sine med en slagfart på hele 70 meter i sekundet. Dermed er punchet til termittatoren nesten ti ganger så kjapt som slagene til profesjonelle boksere.

Men hvorfor denne voldsomme hastigheten?

Fart + vekt

I utgangspunktet sliter insekter og andre småkryp med i det hele tatt å dele ut slag som monner noe videre – selv når de slåss med hverandre. Det er fordi de er så lette.

Marc Seid, i nevrobiologilaboratoriet ved Smithsonian Tropical Research Institute i Panama.(Foto: Marcos Guerra, STRI)

Som mange sikkert oppdaget tidlig i livet, er det nemlig både vekta og farten til sammen som avgjør hvor stor skade et slag kan stelle i stand.

Man kan for eksempel dra til broren sin med ei pute i temmelig stor hastighet, uten at det fører til nevneverdig skade. Prøver man samme fart med ei slegge, er det best å be mamma ringe sjukebilen først.

- For å lage en stor treffkraft med en lett gjenstand, trenger du å komme opp i veldig stor hastighet før du treffer, sier Jeremy Niven fra Smithsonian Tropical Research Institute i ei pressemelding.

40 000 bilder i sekundet

Dette betyr at et bitte lite insekt må levere et usannsynlig raskt slag for i det hele tatt å kunne slå fra seg. Og det er altså nettopp dette den lille termitten gjør, mener forskerne. De har filmet krypet med et høyhastighetskamera som tar 40 000 bilder i sekundet.

- Mange insekter beveger seg mye fortere enn det menneskelige øyet kan oppfatte, så vi visste at vi trengte høyhastighetskameraer for å fange det de gjorde. Men vi ventet ikke at det skulle få så fort, sier Marc Seid fra Smithsonian Tropical Research Institute.

Og all denne krafta bruker altså termittene til å druse ned ubudne gjester i tua, med så voldsomme karateslag at inntrengerne ofte dør på flekken.

Men termittatoren bruker ikke beina for å måke til motstandere.

Slenger med kjeften

I likhet med mange andre insekter, har termittenes kjever en slags bevegelige deler som kalles mandibler. Det er disse munndelene den bruker som slagvåpen.

The termittator - Termes panamensis - hekter de mørke munndelene sammen og setter dem i enormt spenn. Når all energien utløses går fiendene ned for telling. (Foto: Marc A. Seid, Laboratory of Behavior and Evolutionary Neuroscience, Smithsonian Tropical Research)

Den bitte lille termittatoren hekter mandiblene opp på en spesiell måte, og bruker musklene til å sette dem mer og mer i spenn. Til slutt er enorme mengder energi lagret i kjeven. Og når insektet blir overrumplet av skumle fremmede i en av de trange gangene i tua, er det bare å løse ut kreftene.

- Termittene må bygge opp energi for å generere nok ødeleggende kraft. Det ser ut til at de lagrer energien i mandiblene, men vi vet enda ikke hvordan de gjør dette. Det er det neste spørsmålet, avslutter Niven.

M. A. Seid, R. H. Scheffrahn & J. E. Niven, The rapid mandible strike of a termite soldier , Current Biology, vol. 18, issue 22, 25. november 2008, s. R1049-R1050.