Vil dyremat inneholde kjøtt dyrket på laboratoriet i fremtiden?

Storbritannia har godkjent labdyrket kjøtt som mat til kjæledyr

Selskap vil lage dyrket kyllingkjøtt som ingrediens i hunde- og kattefôr.

Publisert

Selskapet Meatly får nå lov til å selge dyrket kyllingkjøtt til bruk i dyrefôr i Storbritannia.

Storbritannia blir dermed det første landet i Europa som tillater salg av dyrket kjøtt og det første i verden til å gi en slik godkjennelse for fôr til kjæledyr.

– I dag markerer en betydelig milepæl for den europeiske industrien for dyrket kjøtt, sa Owen Ensor, daglig leder i Meatly i en pressemelding.

– Jeg er utrolig stolt over at Meatly er det første selskapet i Europa som får grønt lys til å selge dyrket kjøtt.

Selskapet ønsker å lage kjøtt fra celler og selge det videre til dyrefôr-produsenter.

De planlegger å selge de første prøvene senere i år. Deretter skal de jobbe med å redusere kostnader og skalere opp til industrielt volum i løpet av de neste tre årene.

Celler fra egg

Meatly skal dyrke kjøtt fra kylling og ikke andre dyr.

– En av våre filosofier er å være veldig fokusert og veldig raske, sier Ensor til Wired

De bruker tilgjengelige cellelinjer til å starte opp med og fokusere på kylling istedenfor flere dyrearter.

– Jo mindre vi gjør, jo raskere kan vi komme videre mot målet.

De første cellene ble hentet ut av et befruktet hønseegg. Cellene som er brukt kan dele seg i det uendelige. Det er derfor ikke nødvendig å bruke flere egg.

Cellene tilføres næringsstoffene de trenger for å vokse. De dyrkes videre i metallbeholdere, som minner om gjæringstanker som brukes til å lage øl.

Resultatet blir en hvit masse med konsistens som paté, ifølge Wired.

Næringsstoffene som brukes, kommer ikke dyr.

– Vi bruker ett befruktet egg bare én gang til cellene våre. Ingen andre dyr er involvert i produksjonen vår, noensinne, skriver selskapet i sin FAQ-seksjon.

Krever ikke slakt

Meatly mener produktet deres vil svare på et ønske fra dyreeiere. Pus kan få kjøttet den trenger, uten at andre dyr må dø.

Fôret til kjæledyrene våre har også et klimaavtrykk. Tørrfôr krever landbruksareal som tilsvarer det dobbelte av Storbritannias areal, ifølge en tidligere artikkel på forskning.no

Samtidig er en del av de animalske produktene i fôret avskjær fra slakterier, som hoder, føtter, innvoller. Det hadde antagelig ikke blitt spist av mennesker uansett, påpekte Øystein Ahlstrøm ved NMBU.

Et stykke dyrket kyllingbryst, laget av selskapet Upside Foods i California.

– Trygt

Godkjenningen kommer etter gjennomgang av tre statlige myndigheter i Storbritannia: Food Standards Agency (FSA), Department for Environment, Food and Rural Affairs (DEFRA), og Animal and Plant Health Agency (APHA).

– FSA ønsker velkommen innovasjoner fra dyrefôrsektoren for bruk av alternative materialer som celledyrkede produkter, hvis dette gjøres trygt, og slik loven krever, sier James Cooper, underdirektør ved FSA til Financial Times

Tester viser at det dyrkede kjøttet er fri for bakterier og virus, at næringsstoffene som brukes er trygge, og at produktet er næringsrikt og fritt for antibiotika, tungmetaller eller andre urenheter, skriver Meatly.

Oppskalering og kostnader er et problem

Blir det mulig å produsere dyrket kjøtt til kjæledyr for en rimelig penge?

Vi har hørt om dyrket kjøtt i flere år allerede. Lite har skjedd.

Mange har klart å dyrke frem kjøtt på laboratoriet. Men problemet er å skalere opp driften, fortalte forskere tidligere til forskning.no. Bedriftene klarer bare å lage noen få kilo om dagen.

Samtidig kan det skje fremskritt i private bedrifter som ikke deles med offentligheten.

– Det finnes ganske lite forskningsresultater og rapporter på hvor langt vi faktisk har kommet, sa Sissel Beate Rønning fra Nofima.

Hun har forsket på oppstartsbedrifter i markedet.

Kostnader er en stor utfordring.

– Problemet er at det er skikkelig dyrt. Så spørsmålet er om det lar seg gjøre å lage labkjøttet billigere og mer tilgjengelig? Det jobber forskere med nå, sa hun.

174 bedrifter

Helder Cruz som leder forskningen i Meatly sier til Wired at en måte å kutte kostnaden på, er å blande inn mye plantebaserte ingredienser i sluttproduktet.

De prøver også kutte kostnader i produksjonen ved å bytte ut noen proteiner fra dyrkningsmediet med billigere kilder.

Meatly er et av flere selskaper som prøver å slå igjennom med dyrket kjøtt.

174 bedrifter jobber med det, ifølge den siste rapporten fra Good Food Institute, en interesseorganisasjon for dyrket kjøtt.

Investeringene i næringen gikk ned fra 922,3 millioner amerikanske dollar globalt i 2022, til 225,9 millioner dollar i 2023.

Good Food Institute forklarer dette med økt inflasjon og en mer usikker økonomisk situasjon.

Nærmest ikke mulig å kjøpe

I januar ble Israel det tredje landet som godkjente salg av dyrket kjøtt: en biff fra Aleph Farms.

Tidligere har Singapore og USA gitt samme type tillatelse for enkelte produkter.

Dyrket kylling fra Good Meat and Upside Foods ble servert på noen få restauranter i USA.

Produktet er nå tatt av menyen, og det er ikke mulig å kjøpe kjøttet i hverken restauranter i USA eller Singapore, ifølge Wired

Huber’s Butchery i Singapore har tatt inn dyrket kyllingkjøtt fra Good Meat. Det er første gang dyrket kjøtt selges i butikk.

Produktet inneholder imidlertid bare tre prosent celler fra kylling. Resten består av planteprotein, ifølge Wired