Bakgrunn: Ukens julefugl: Dompap

Den fargerike dompapen er hos oss hele året, men det er nå på vinteren vi ser den mest. Kanskje derfor har den blitt selve julefuglen.

Dompapen er hos oss hele året, vi ser den mest på vinteren. Derfor har den også blitt en julefugl. (Foto: Hans Petter Kristoffersen / Skog og landskap)

Artikkelserie: Ukens fugl

Norge har et rikt fugleliv. Noen fugler bor her hele året, andre tilbringer varmere måneder her, mens andre igjen bare stikker innom mer sporadisk.

481 fuglearter er observert her i landet, men bare 253 har slått seg til med bolig og barn.

Vi har bedt Hans Petter Kristoffersen, fugleentusiast og fuglefotograf, om å gi oss en ukentlig dose fuglekunnskap.

Dompap (Pyrrhula pyrrhula) er både ukens fugl og julens fugl.

Desverre er den gode julestemninga på bildet overhodet ikke til stede her på Østlandet i disse førjulstider. Her har det bøtta ned i flere dager, plenene er grønne og snø på trærne er vel så langt unna som det er mulig.

Men, vi bor i et langt og vidstrakt land, så det er sikkert noen av leserne her som har det som på bildet.

Årsaken til at vi forbinder dompap med jul er muligens at vi ser den mest i denne årstida.

Dompapen er nemlig hos oss hele året, men om våren og sommeren lever den langt mer tilbaketrukket i tett barskog, og vi ser derfor ikke så mye til den.

På høsten og om vinteren er derimot dompapen mye mer synlig, og fordi den er en utpreget frøeter, er den også vanlig på fuglebrettet i hagen.

Dompap (Pyrrhula pyrrhula) er i finkefamilien Fringillidae. (Foto: Hans Petter Kristoffersen / Skog og landskap)

Dompapens fargerike fjærdrakt gjør også sitt til at vi legger merke til den, hannen med sitt røde bryst og svarte hode, hunnen med gråbeigt bryst og svart hode.

Dompapen er en flott fugl og en art som veldig mange kjenner. Den lever hovedsakelig av frø, men som de fleste fuglearter tar de også til seg proteinrik føde, om sommeren i form av insekter.

Lokkelyden er også kjent for mange, en litt melankolsk, enstavelses plystring.

Jeg tar juleferie nå, og da blir også dompapen årets siste Ukens fugl.

Da står det bare igjen å ønske alle som har fulgt denne serien i år ei riktig god jul og et godt nytt år, og så regner jeg med at vi treffes her også i 2014. Det er fortsatt mange fugler igjen.