Fugler med fremtidsplaner

For første gang har forskere påvist at dyr kan planlegge for fremtiden. En ny studie viser hvordan en type amerikansk nøtteskrike fikser frokosten for neste dag.

En krattnøtteskrike funderer på hvor den skal lagre en larve til morgendagens frokost (Foto: University of Cambridge)

Å planlegge og å bekymre seg for fremtiden har tradisjonelt blitt oppfattet som en eksklusivt menneskelig egenskap.

Noen dyr kan riktignok se ut som om de planlegger for fremtiden - men enten handler de på instinkt - som når fuglene bygger reir, eller så er handlingen motivert av umiddelbare behov.

Den nye oppdagelsen av nøtteskriker som planlegger for morgendagen reiser blant annet muligheten for at fugler, som mennesker, kan bekymre seg for fremtiden.

Naturlig oppførsel

I flere tiår har forskning på dyrs tenkeevner vært fokusert rundt forsøk på å lære dyrene menneskelige ferdigheter.

De fleste av oss kjenner for eksempel til konseptet om snakkende papegøyer.

Dette er i ferd med å forandre seg, og flere vektlegger isteden observasjoner av dyrenes naturlige oppførsel. Ut fra dette designes eksperimenter for å teste spesifikke hypoteser.

(Foto: Ian Cannell & Caroline Raby)

Eksperimentet med nøtteskrikene ble designet for å finne ut om fuglene handlet på instinkt, eller om de faktisk la planer ut fra fremtidige matbehov. Resultatene er offentliggjort i dagens utgave av tidsskriftet Nature.

Nøtteskrike

Scrub-jay er en amerikansk nøtteskrike, også kalt krattnøtteskrike. Studien viser at disse fuglene kan lære av tidligere opplevelser med matmangel, ved at de lagrer ekstra rasjoner på steder hvor de forventer trange kår.

Åtte nøtteskriker vekslet daglig mellom å bli sluppet inn i en bås hvor de fikk frokost, og en annen båt hvor måltidet uteble.

Deretter fikk alle åtte fuglene fri tilgang til oppmalte pinjekjerner resten av dagen, som de ikke var i stand til å lagre.

På eksperimentets sjette dag, fikk nøtteskrikene plutselig hele pinjekjerner om kvelden, som var egnet til lagring.

Fuglene lagret konsekvent flere pinjekjerner i “ingen frokost”-båsen, og foregrep dermed at de ikke ville få mat neste morgen i den båsen.

Variert kost

Et annet eksperiment viste at fuglene kunne planlegge fremover for å sørge for en mer variert diett.

Nøtteskrikene fikk konsekvent en frokost som bestod av peanøtter i én bås, og hundetørrfor i den andre båsen.

Når fuglene ble tilbudt begge mattypene om kvelden, foretrakk de å lagre peanøtter i båsen for tørrfor, og tørrfor i båsen for peanøtter - for å sørge for en mer variert diett neste morgen.

Planlegger

- Nøtteskrikene planlegger spontant for morgendagen, uten å være motivert av umiddelbare behov, sier Nicola Clayton, professor ved University of Cambridge.

- Folk har antatt at dyr kun har et begrep om nåtiden, men disse funnene viser at nøtteskrikene også har noe forståelse av fremtidige hendelser og at de kan planlegge for fremtidige muligheter, sier Clayton.

- De demonstrerer en oppførsel som viser at de både er opptatt av å hindre matmangel, og å maksimere variasjonen i dietten.

- Avanserte tankeprosesser

- Dette antyder at de har avanserte og sammensatte tankeprosesser, siden de har en sofistikert forståelse av fortid, nåtid og fremtid, og legger dette inn i sin planlegging.

Tidligere undersøkelser gjort av den samme forskningsgruppen har vist at krattnøtteskrikene har et begrep om fortiden. De husker hva de har lagret, hvor de lagret det, og for hvor lenge siden.

De holder også styr på hvilke fugler som holdt øye med dem mens de lagret maten, slik at de kan beskytte lagrene sine fra å bli rappet av observante tjuver, heter det i en pressemelding fra Biotechnology and Biological Sciences Research Counsil i Storbritannia.

Nylige studier av primater har forsøkt å legge frem dokumentasjon på dyr som planlegger fremover, men forskerne bak nøtteskrikestudien mener dette er første gang at fremtidsplanlegging blant dyr blir utvetydig påvist.

C. R. Raby. D. M. Alexis, A. Dickinson og N. S. Clayton; Planning for the future by western scrub-jays; Nature, vol 445, 22. februar 2007; doi:10.1038/nature05575.