Disse albatrossene har fått ligge i fred, men både voksne fugler og unger blir spist av mus.

Her spiser mus albatrosser levende. Det skal fikses med helikoptre og 600 tonn musegift

Musene lager store sår på fuglenes nakke og hode.

Publisert

2.000 kilometer sørøst for Cape Town i Sør-Afrika ligger Marion Island. Øya kan kanskje kalles øde, men det yrer av fugleliv.

Den er et yndet sted for mange sjøfugler å hekke.

Om lag en fjerdedel av alle vandrealbatrosser i verden hekker på øya, skriver nyhetsbyrået AFP. Men de er ikke alene der.

På Marion Island finnes også mengder av mus. De fører til groteske problemer for albatrossene.

Et problem flere steder

I 2015 oppdaget fugletellere for første gang store, blodige sår på hekkede laysanalbatrosser på Hawaii.

– Først fant de bare noen få med disse mystiske skadene, forteller biologen Wieteke Holthuijzen fra University of Tennessee i The Conversation 21. februar 2024. I innlegget hun har skrevet legger hun ved bilde av en skadet fugl.

Hun beskriver sårene som alvorlige gnagemerker i nakken og på hodet.

– I ukene som fulgte fant de flere titalls av skadede albatrosser – og så hundrevis.

Forundrede biologer forsøkte å finne en forklaring. Hadde en rotte kommet seg fra en båt og over på øya? Hadde en falk kommet blåsende inn med vinterstormen?

Forskerne satte opp kameraer rundt de hekkende fuglene. Det forskerne så var fryktelig.

En musespist laysanalbatross blir undersøkt.

– Merkelig uredde

– Det var første gang noen hadde observert en mus som angrep en voksen, hekkende laysanalbatross, skriver Holthuijzen.

– Disse sjøfuglene er ofte merkelig tillitsfulle og nysgjerrige – de drar i forskeres skolisser eller napper i tavlene våre.

Hun forklarer det med at albatrosser har utviklet seg på steder hvor det ikke er rovdyr som truer. Det gir dem sjarmerende egenskaper, men når dyr som mus eller rotter som ikke hører sammen med dem kommer til, fører det til katastrofe.

– Fordi de mangler medfødt forsiktighet kan de store sjøfuglene bli forsvarsløse byttedyr for rovdyr så små som mus, skriver biologen.

– Må bli kvitt hver eneste mus

Albatrossene er altså mer eller mindre forsvarsløse mot musene.

De spiser også egg fra andre fugler. På Marion Island vil fuglevernere ty til omfattende midler for å bli kvitt problemet.

Nå håper de 600 tonn med musegift skal være løsningen.

Musegift skal slippes fra helikoptre over hele øya, som er 25 kilometer lang og 17 kilometer bred.

– Vi må bli kvitt hver eneste mus. Hvis det blir en hann og en hunn igjen, kan de pare seg, og vi går tilbake til hvor vi er nå.

Det sier fugleverneren Mark B. Anderson i organisasjonen BirdLife i Sør-Afrika til AFP.

Forsøkte å kontrollere musebestanden med katter

På Marion Island skal mus ha blitt innført tidlig på 1800-tallet.  Fugleverneren forklarer at musene har klart å formere seg så mye at det blir mangel på mat, og at det er grunnen til at de går løs på fuglene.

På midten av 1900-tallet fikk kattene komme til for å kontrollere musebestanden.

Det viste seg å heller ikke være noe sjakktrekk. Det ble 2.000 av dem, og de skal ha drept 450.000 fugler hvert år.

Prosjektet har fått navnet Mouse-Free Marion Project. Planen er å bombe øya med gift vinteren 2027. Om vinteren er det få fugler på øya. Det tar imidlertid tid å samle inn penger til den store operasjonen.

Opptatt av naturvitenskap og verdensrommet?

Ikke bli et fossil, hold deg oppdatert på dyr, planter, verdensrommet og mye mer mellom himmel og jord med nyhetsbrev fra forskning.no.