Arsenbaserte bakterier tilbakevises

NASAs omstridte oppdagelse av en bakterie som bruker giftstoffet arsen i DNA-materialet, i stedet for fosfor, tilbakevises av to nye undersøkelser.

Det vekket stort oppstyr da NASA for halvannet år siden offentliggjorde at de hadde funnet bakterier som bygget opp DNA-et helt annerledes enn alle andre livsformer på jorden.

Bakterien GFAJ-1 så ut til å kunne erstatte fosforen i DNA-et med det giftige stoffet arsen. Dette gjorde bakterien i stand til å overleve i sjøen Mono Lake i California, som er full av arsen og uten fosfor.

Men nå tyder to nye studier at forskerne likevel ikke har funnet noen helt ny livsform. De opprinnelige resultatene kan skyldes en feil i metodene til forskerne.

– Det grunnleggende: å dyrke bakteriene og rense opp DNA-et hadde en masse forurensningsproblemer, sier mikrobiologen Rosemary Redfield fra University of British Columbia, ifølge Live Science.

Skyldes forurenset prøve

Redfield er forfatter av en av de to nye studiene, som begge er publisert i tidsskriftet Science.

Forskerne viser at selv om det har vært svært lite fosfor tilgjengelig, har det vært nok. GFAJ-1 er tilpasset til det svært giftige miljøet i Mono Lake: De er de svært nøysomme og kan klare seg med svært små mengder fosfor.

Dermed ser det ut til at teorien om arsenliv har fått sitt dødsstøt.

Science forsvarer seg

Tidsskriftet Science ble tidlig utsatt for kritikk for å trykke de opprinnelige resultatene. Science forsvarer beslutningen i en pressemelding:

«Hvis det var sant, ville det ha stor betydning for forståelsen vår av livets grunnleggende krav, da alle kjente former for liv på jorden trenger seks grunnstoffer: oksygen, karbon, hydrogen, nitrogen, fosfor og svovel.»

Vitenskapelige kilder