En mann strekker seg for å montere en beinplate oppe ved toppen av lårbeinet på dinosauren. To andre hjelper til med å støtte opp.

Aldri før har Norge hatt en ekte dinosaur.

Nå har vi to.

Oslo 20240920. Monteringen av Norges to første ekte dinosaurskjeletter er nesten ferdig på Naturhistorisk museum i Oslo fredag.Foto: Thomas Fure / NTB

Men det skjer ofte noe uforutsett under store prosjekter.

Også denne gangen.

Hvordan bygge en dinosaur?

– Det er ikke plass til halen.

Jørn Hurum, professor ved Naturhistorisk museum i Oslo, peker mot bakenden av et digert dinosaurskjelett som reiser seg mot det høye taket.

Kraftige lårbein stikker ned under de bulende ribbena, men føttene mangler fortsatt. Det gjør også hodet. Og halen, som det altså ikke er plass til. Den kommer til å krasje i bakveggen i lokalet.

– Må dere rive veggen?

– Hehe! Nei da. Vi bare bøyer til halen, sier Hurum.

Han viser fram metallbøylen som knoklene skal festes til. Den må bare svinge litt krappere enn de hadde beregnet.

Hurum forteller at det alltid skjer noe uforutsett under store prosjekter. Og dette er virkelig en stor operasjon. Faktisk ganske unik i norgeshistorien:

For første gang monteres to ekte dinosaurskjeletter her i landet.

En stor fot, store ryggvirvler og deler av en hale ligger foran i bildet. I bakgrunnen står tre personer og snakker ved siden av delvis monterte skjeletter.
Halen og beina til Zelda er fortsatt ikke montert. Hurum diskuterer veien forover med eksperter fra Italia. Paleontolog Aubrey Roberts følger med byggeprosessen i bakgrunnen.

Zelda og Zara

Både Zelda og Zara er av arten Hypacrosaurus stebingeri, en dinosaur med et andelignende nebb. Disse planteeterne kunne stå på både to og fire bein. Skjelettene er omtrent 74 millioner år gamle. De ble funnet i Montana i USA på begynnelsen av 2000-tallet.

Zelda er en voksen dinosaur, mens Zara er mye mindre – bare en ungdom. De ble likevel funnet sammen. Hypacrosaurus-dinosaurer er kjent for å ha redekolonier, og forskere tror at de voksne kan ha tatt vare på ungene etter at de var klekket. Les mer om dette her.

Illustrasjon: Esther van Hulsen/Naturhistorisk museum

Ekte bein

Museet har andre store skjeletter av forhistoriske dyr. For eksempel tyrannosauren Stan. Men Stan er ikke ekte. Knoklene som står i Oslo, er avstøpninger i et plastmateriale, mens den egentlige Stan befinner seg i Abu-Dhabi, i De forente arabiske emirater.

Men slik er det ikke med de nye skjelettene. De er ekte vare – de faktiske knoklene til dinosaurene Zelda og Zara.

Disse to planteetende gigantene levde i Nord-Amerika for rundt 74 millioner år siden. Zelda var voksen og blir tre meter høy og sju og en halv meter lang når hodet og halen er kommet på plass. Zara er mye mindre. Hun var bare en ungdom da hun døde.

De to ble funnet sammen på begynnelsen av 2000-tallet.

Er Zelda og Zara mor og datter? Det er det umulig å svare på. Det er også vanskelig å si hvilket kjønn dinosaurene hadde. Men siden de andre dinosaurene i museet har fått guttenavnene Stan og Roar, får de nye skjelettene jentenavn.

Og nå er de altså kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB og skal stå permanent i Naturhistorisk museum i Oslo.

Millioner av biter

Men veien fra funnstedet til rommet på Tøyen var alt annet enn enkel.

– Skjelettene er veldig skjøre når man finner dem, sier Hurum.

Bruskfibrene som finnes i levende bein, er råtnet bort, og det som er igjen, blir veldig sprøtt.

– Når du finner slike bein, kan du ikke løfte dem opp. De er så fulle av sprekker at de ville falle fra hverandre i hendene dine. Det er millioner av biter.

En beinplate med mange tydelige sprekker. I bakgrunnen vises ribbein fra dinosauren.
De ekte dinosaurknoklene er veldig skjøre. De må limes sammen samtidig som de graves ut. Det tar titusener av timer å preparere et dinosaurskjelett slik at det kan stilles ut.

I stedet må paleontologene løsne steinblokkene hvor knoklene sitter, støpe dem inn i beskyttende gipskapper og ta dem med seg til laboratoriet. Der behandler de beina med festematerialer etter hvert som de avdekkes.

– Du sitter og fôrer beinet med lim samtidig som du graver det ut, sier Hurum.

Dette er et kjempearbeid.

Professor Jørn H. Hurum under monteringen.

Titusener av timer

– Det å finne og grave ut et skjelett er kanskje bare en måned eller to med jobb. Men det tar titusener av timer å stabilisere det på laboratoriet, sånn at det kan stilles ut.

I tillegg mangler det alltid noen biter.

Zelda og Zara er godt bevarte skjeletter. De har hele 70 prosent av knoklene i behold. Men resten må støpes i plast, etter modell fra hele bein fra andre skjeletter av samme art.

En annen sak er at skjelettet ikke står av seg selv. Det må monteres – så usynlig som mulig – på en kraftig stålstruktur.

Dette er Giorgia Bacchia og Manfredi Musumeci fra firmaet Zoic Trieste eksperter på.

Giorgia Bacchia og Manfredi Musumeci preparerer og monterer dinosaurskjeletter for klienter over hele verden.

Dinosaur i spisestua

De to teknikerne har sveiset stålstrukturen til Zara og Zelda i Italia, før de kom til Oslo for å sette alt sammen. De har allerede gjort seg ferdige med lille Zara, som står på bakbeina med forbeina strakt ut foran seg.

Det er Bacchia og Musumeci som bestemmer stillingen skjelettene skal stå i.

– Kollegaene våre lager ulike skisser som vi velger blant, sier Musumeci.

– Det er to kriterier som er viktige. Det ene er at positurene skal være anatomisk korrekte. Det andre er at de skal ha en interessant presentasjon. Vi prøver å gi skjelettene liv.

De to jobber med å preparere og montere opp dinosaurskjeletter for klienter i hele verden. Og ikke bare for museer.

– Det er også privatpersoner som kjøper dinosaurer og vil ha dem i spisestua si. Også store skjeletter, forteller Bacchia.

– Det er mange som liker dinosaurer.

Professor Jørn H. Hurum og avdelingsingeniør Bjørn Lund jobber med de siste detaljene av monteringen av Norges to første ekte dinosaurskjeletter.

Dinosaurhandler

Dinosaursamling er imidlertid en hobby for de få. Ikke bare er store, godt bevarte skjeletter sjeldne. Den ekstremt omstendelige prosessen med å preparere knoklene gjør også at de kan koste svimlende summer.

Den berømte T-rexen Stan ble kjøpt for nesten 32 millioner dollar – altså rundt 335 millioner kroner – i 2022.

Zelda og Zara er i en litt annen klasse. Likevel kostet de til sammen 17 millioner kroner.

Men har du en slik sum, er det ganske rett fram å få tak i en dinosaur, forteller Hurum.

Zelda og Zara er andenebbdinosaurer av arten Hypacrosaurus stebingeri.

– Det finnes dinosaurhandlere. Akkurat som antikvitetshandlere. Da er det bare å kontakte dem. De har som regel noen interessante skjeletter liggende.

Og nå har altså to slike liggende skjeletter blitt stående. Fra lørdag 21. september er Zelda og Zara en permanent del av utstillingen ved Naturhistorisk museum i Oslo.

Hodet er på, og halen har fått plass. Nå gjenstår bare en fot, før publikum kan nyte synet av de to vaskeekte dinosaurene ved Naturhistorisk museum i Oslo.

Bildene øverst i saken: Foto bilde 1 og 3: Ingrid Spilde. Foto bilde 2: Thomas Fure / NTB.

Opptatt av naturvitenskap og verdensrommet?

Ikke bli et fossil, hold deg oppdatert på dyr, planter, verdensrommet og mye mer mellom himmel og jord med nyhetsbrev fra forskning.no.