Digitale dinosaursteg

Stegene til den enorme Argentinosaurusen har blitt digitalt rekonstruert for første gang.
1.11 2013 05:00

Argentinosaurusen er antakelig det tyngste dyret som noensinne har eksistert på jordas landoverflate.

Det gigantiske beistet var rundt 40 meter langt og 80 tonn tungt.

Forskere har lenge vært nysgjerrig på hvordan kjempen har greid å bevege seg til tross for den massive kroppsvekta.

Tunge steg

En gruppe eksperter ved Universitetet i Manchester brukte digital rekonstruksjon for å lære mer om Argentinosaurusens gange.

Og omsider fikk Argentinosauren tatt sine første steg på 94 millioner år.

Forskerne anslår at toppfarten dens lå på rundt åtte kilometer i timen, og at bakken må ha ristet kraftig for hvert steg den tok.

Digert skjelett

Forskerne har kun forholdt seg til fossiler av dinosauren. Første steg i rekonstruksjonen var å lage en eksakt fysisk utgave av gigantens skjelett.

– Det viktige her er at disse dyrene ikke er likt noe annet dyr som lever i dag, så vi kan ikke bare kopiere et moderne dyr, forklarer Bill Sellers i en pressemelding.

– Vårt datasystem arbeider bare fra den informasjonen vi har på dinosauren, og gir det best mulige forslaget til bevegelsesmønster, fortsetter han.

Den beste metoden

For å kunne digitalt rekonstruere kjempens steg, brukte forskerne først laserskannere på det fysiske skjelettet.

Dermed behandlet de bildene med datateknologi som har en prosessevne tilsvarende 30 000 desktopcomputere, for å rekonstruere dinosaurens bevegelser.

– Hvis du vil finne ut hvordan dinosaurer gikk, er den beste metoden datasimulering, sier Sellers.

– For å forstå hvordan muskler, bein og ledd fungerer kan vi sammenligne hvordan de brukes hos ulike dyr. Det er ofte de mest ekstreme tilfellene som er de mest interessante, avslutter han.

Ekspertgruppa har store planer om å bruke denne metoden på andre dinosaurarter som Tyrannosaurus rex, Brachiosaurus ogTriceratops.

William Irvin Sellers, Lee Margetts, Rodolfo Aníbal Coria, Phillip Lars Manning: March of the Titans: The Locomotor Capabilities of Sauropod Dinosaurs. PLOS one (2013)