Hva skjer i det sosiale samspillet når katten Askepote ikke vil gifte seg med prinsen, selv om glasskoen passer? Det er hele utgangspunktet for årets julefilm Askepote.(Foto: Nordisk Film Distribusjon)
Da de små barna ble fortalt historier med dyr skjedde det noe
Små barn forsto dyr bedre enn mennesker i fortellinger om sosialt samspill, ifølge ny britisk studie.
Fra klassikere som Hakkebakkeskogen, via megapopulære tv-serier
som PAW Patrol og til årets norske julefilm Askepote. Her har Askepott ikke
bare blitt en katt. Hun vil heller ikke gifte seg med prinsen. Hun er jo ikke
forelska i ham!
Ifølge en ny studie vil denne fortellingen antagelig være
lettere å forstå for de yngre barna nettopp fordi Askepote er en katt.
Forskerne ville teste om alle dyrene i barnefortellingene er
der bare fordi barn liker det, eller om det også har en annen funksjon.
100 barn i alderen 5-10 år ble testet i hvor gode de var
på å lese den sosiale situasjonen i en rekke fortellinger.
Da fortellingene ble fortalt og vist med menneskefigurer, var de eldste barna helt klart flinkest til å forstå hva som skjedde.
Da de samme fortellingene ble fortalt med dyrefigurer,
var de yngste like gode som de eldre.
Å forstå andre i det sosiale
De britiske forskerne ved University of Plymouth testet hvor
gode barna var i det som kalles for Theory of Mind Skills. Det handler om å
forstå sosiale settinger og endringer ut ifra menneskers stemmebruk, tonefall,
bruk av ord og ansiktsuttrykk.
Disse ferdighetene formes allerede i barnehagen og er viktig å få på plass hvis man skal klare seg godt i det sosiale livet.
De litt over hundre barna fikk presentert 40 historier – halvparten
med dyr, halvparten med mennesker.
I halvparten av historiene skjedde det ikke noe spesielt,
men i den andre halvparten gjorde en av rollefigurene en sosial blemme. Barna
ble testet i om de plukket opp og forsto at dette var en blunder.
En fortelling handlet for eksempel om at noen som er på restaurant, tror at en annen gjest er ansatt og ber denne vaske opp noe de har sølt.
5-åringene skjønte altså ikke nødvendigvis at dette var feil
og flaut hvis historien ble fortalt med mennesker.
Men med dyr skjønte de like mye som 10-åringene.
Bra for barnas utvikling
Forskerne mener resultatene deres viser at læring
gjennom dyrefigurer, kan være bra for barns psykologiske utvikling.
– Funnene våre viser at både menneskelige og
ikke-menneskelige rollefigurer er viktige for å hjelpe barn å forstå verden rundt
dem, og at de spiller ulike roller i ulike stadier av utviklingen, sier Gray
Atherton, en av forskerne bak studien, i en pressemelding.
Annonse
Han mener det kan være lurt at både barnehager og skoler,
særlig i de første skoleårene, er klar over at dyrefigurer kan være lettere
å forstå for de yngste barna.
For barn som sliter med å utvikle denne typen sosiale kompetanse
kan det gjøre en forskjell.
– Vi mener denne studien kan være særlig viktig
for folk med autisme eller andre tilstander som kan påvirke læring, sier Liam
Cross, en av de andre forskerne bak studien.
Vi har alltid fortalt historier om dyr
Andre forskere har lurt på om grunnen til at barn ser ut til å
forstå dyrefigurer så bra, handler om at det er så mange dyrefigurer i
barnelitteraturen.
Dyrefigurene er jo dessuten basert på mennesker og oppfører seg ikke nødvendigvis som dyr.
Professor og barnepsykolog Ella Maria Cosmovici Idsøe ved Universitetet
i Oslo tror heller det handler om dyrene.
– Det har vært mange forandringer i
barnelitteraturen gjennom tidene, men ett tema har stått seg fra gamle tider,
og det er at du finner historier om dyr, sier hun.
Hun sier det har også alltid vært en
tendens til å gi dyr menneskelige karakteristikker.
Det finnes kulturelle forskjeller her, påpeker Cosmovici
Idsøe. Her hjemme er det for eksempel reven som brukes til å personalisere en
type mennesker som lurer folk. I land uten rev er det kanskje andre dyr.
– Men dyrene har alltid vært der, i fabler og i
folklore, klare for å lære oss om moral og om det sosiale livet. Og de er der
fortsatt i dag.
Kosedyr og kjæledyr
Annonse
Cosmovici Idsøe trekker frem både kosedyr og ekte dyr som viktige i
barns utvikling.
– De små barna prater med dyrene sine, både
kosedyr og kjæledyr, og utvikler ordforrådet sitt. De utvikler empati og
ansvarlighet gjennom leken. Det er virkelig en god måte å øve seg på kjerneferdigheter,
mener hun.
Små barn er nysgjerrige på dyr og er naturlig glade i dyr.
Kanskje fordi de er lettere å håndtere, spekulerer professoren.
Dyr i terapi
– Det er ikke tilfeldig at man bruker dyr som
terapi for mange barn som har sosiale og emosjonelle utfordringer eller
kommunikasjonsutfordringer, for eksempel barn som har autisme, sier Cosmovici
Idsøe.
Før hun ble forsker på heltid jobbet hun mye med autistiske
barn som klinisk psykolog.
Mens de fleste av oss tilegner oss ferdighetene som må til
for å lese sosiale situasjoner, er dette vanskelig for autister som kanskje
sliter med å se folk i øynene, og som har mindre sosial interaksjon.
– Jeg har sett at autistiske barn kan kommunisere uten
ord med dyr. Det var som om de skjønte hverandre på et nivå som jeg ikke kan
forklare, sier Cosmovici Idsøe.