Bakgrunn: Hva er kloning?

Kloning betyr å lage genetiske kopier. Det kan være kopier av et enkelt gen, en celle eller en hel organisme.

"Flere identiske kopier av arvestoffet, DNA"

I bioteknologisk forskning er kloning av gener noe som blant annet brukes for å studere hvilken rolle genet har i organismen som studeres. Når man kjenner rollen til genet, kan genet settes inn i andre organismer for å gi disse bestemte egenskaper. Teknikken brukes også for å få organismer til å produsere store mengder proteiner som skal isoleres og brukes til for eksempel medisinsk bruk.

Kloning av celler blir blant annet brukt for å lage stamceller. Dette kalles terapeutisk kloning. Stamceller er celler som kan spesialisere seg til å bli alle typer celler. En kilde til stamceller er befruktede egg. Setter man arvestoffet til en person inn i et befruktet egg, gir dette celler som kan brukes til å lage den type celler en person trenger av medisinske årsaker.

Dersom det befruktede egget med nytt arvemateriale settes inn i en livmor for å utvikle seg til et foster, snakker vi om reproduktiv kloning. Reproduktiv kloning har som formål å lage en genetisk kopi av en organisme.

Når det gjelder en eventuell kloning av mennesket, vil ikke klonene bli eksakte kopier av den personen arvestoffet ble tatt fra. Klonen vil blant annet påvirkes av miljøet helt fra fosterstadiet.