En racerbil av poteter

Britiske forskere har lansert en Formel 3-bil som er laget utelukkende av fornybare materialer. Ingrediensene? Sjokolade, poteter, soyabønner, planteolje og en dæsj gulrøtter.

Å tenke grønt er i vinden - og det merkes også i bilbransjen. Noen ideer er imidlertid hakket mer nyskapende enn andre.

Forskere ved Universitetet i Warwick i England har nå laget en Formel 3 racerbil som er laget og drives utelukkende av miljøvennlige materialer. Og når de sier utelukkende, så mener de utelukkende.

For eksempel er karosseriet er laget av poteter, rattet av gulrøtter og setet av soyabønner. Som smøringsolje brukes planteoljer, og bilen går på biodrivstoff laget av sjokoladerester og grønnsaksolje.

Miljøvennlighet på alle plan

Racingindustrien har slitt med at sponsorene har begynt å tvile på om det er ålreit å bli assosiert med en såpass lite miljøvennlig bransje.

Men forskerne har nå vist at man ikke trenger å være miljøsvin for å lage raske biler. Prosjektet er døpt “WorldFirst”, og handler om å vise alternativene.

Steve Maggs, en av forskerne på prosjektet, påpeker at mange bilprodusenter i sitt miljøfokus kun satser på å redusere CO2-utslipp. Det er ikke nok, mener han.

- Dette viser at om man skal gå inn for “grønt er bra”-tankegangen, så må man utvide horisonten og ha en strategi som strekker seg gjennom hele produksjonskjeden, fra råmaterialene til skrapingen av bilen etter bruk, sier Maggs i pressemeldingen fra univsersitetet.

- Prosjektet viser tydelig at miljøvennlighet i bilindustrien kan og burde handle om hele pakka.

Får ikke konkurrere

Maggs har jobbet sammen med forskerne Kerry Kirwan og James Meredith på prosjektet, som ligger under Warwick Innovative Manufacturing Research Centre. Ifølge forskerne kan bilen lett gjøre 200 km/t i svingene.

Dr. Kirwan, dr. Maggs, dr. Meredith sammen med den banebrytende racerbilen. (Foto: University of Warwick)

- WorldFirst-prosjektet avkrefter myten om at man må kompromisse på prestasjonsevnen for å utvikle miljøvennlige kjøretøy i fremtiden, sier Meredith til avisa The Guardian.

Men selv om bilen etter sigende fungerer like godt som en hvilken som helst annen Formel 3-bil, får den ikke lov til å konkurrere i offisielle løp.

Der er det nemlig foreløpig ikke tillatt at racingbiler i Formel 3 går på biodiesel.

Pressemelding fra University of Warwick: Formula  3 racing car powered by chocolate and steered by carrots