Gulrot i rattet og sjokolade på tanken er ingen hindring. Nå stiller det miljøvennlige fartsfantomet til start i sin første konkurranse, på racingbanen Brands Hatch i England.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
De som trodde at denne Formel 3-racerbilen kun var laget for å kjøre et par oppvisningsrunder på bane, må tro om igjen.
Den har fått anerkjennende ord fra Formel 1-kjendis Lewis Hamilton, og den engelske motorsport-ingeniøren Ross Brawn, som eier F-1 teamet Brawn GP. Nå skal bilen debutere i BRSCC Formula 3 Cardinus Championship den 17. oktober, i forbindelse med Formula Ford Festival.
Farkoster på fire hjul med ekstreme egenskaper er ikke det vi umiddelbart knytter til miljøvennlig materiale. Ei heller selve motorsporten, som med sine brennstoffslukende beist får miljøvernere til å se rødt.
Så hva er det som skjer? Jo, for eksempel at kjernesunn gulrotmos finner veien til rattet i den ny Formel 3-bilen. Legg til linfrø, potet, harpiks, så har du karosseri, altså helt sentrale ingredienser. Planteolje bidrar også med sitt.
Deler av karosseriet, blant annet rundt motoren, er laget av resirkulerte karbonfibre fra flyindustrien, som ellers ville havnet på søppelhaugen. Tennes av det søte og fete
Sjokoladen kommer inn i bildet på drivstoffsiden. Den miljøvennlige skapningen går på biodrivstoff fremstilt av sjokolade og dyrefett. Rett og slett sukker og fett, altså. Ikke helt ulikt vesentlige deler av energiinntaket til oss mennesker, som også higer etter denslags.
Å kjøre på fett og sukker gjør at motoren må stilles på spesielle måter som gjør at en del effekt går tapt. Doningen framstår likevel forholdsvis frisk i frasparket.
Den klarer 217 km/t med klampen i bånn, men er naturlig nok ikke av de aller hurtigste på akselerasjon. Den gjør unna 0-60 km/t på 2,5 sekunder.
Men alvorlig talt; har ideen med grønn motorsport virkelig noe for seg?
- Ja, mener forsker Kerry Kirwan ved University of Warwick i England.
Han har ledet forskerteamet som designet og bygget doningen, som ifølge en pressemelding omtales som den første fullt bærekraftige Formel 3-racerbilen.
- Vi viser at det å være bærekraftig og grønn kan være svært morsomt, fartsfylt og sexy, mener Kirwan i meldingen fra The Engineering and Physical Sciences Research Council, som har støttet prosjektet.
Skal kjøres i løp
Hva blir det neste nå? Vi klikker oss fram til en melding om en en rakett drevet av karamell. Utvikler Ray Wilkinson University of Hertfordshire har vist at en rakett med hybridmotor kan gå på toffee.
Det gjorde han på BBC 1s program Bang goes the Theory (mandag 5. oktober).
- Vi skal selvsagt ikke foreslå for rakett- eller jetfly-industrien at de bør vurdere toffee til å fylle tanken med, men de kan vurdere mer miljøvennlige drivstoff, sier Wilkinson, som underviser i Aerospace Design and Rocket Propulsion ved universitetet.
- Raketter trenger jo ikke nødvendigvis å gå på fossile drivstoff, det kan være andre alternativer som gir høy ytelse og levedyktighet, sier Wilkinson.
Den søtsak-drevne raketten sørget for å gi en sykkel nok kraft til at den oppnådde en hastighet på nær 50 km/t. De samme forskerne konstruerte også dresin, en liten jernbanetralle, som hadde karamell som drivstoff.