Mystisk dyr dukker opp på Borneo

Den som tror vitenskapen vet om alle større skapninger på planeten, tar feil. Forskere på Borneo fikk nylig inn to fine snapshots av en hittil ukjent pelsdott i kattestørrelse.

Forskerne fra World Wildlife Fund fikk seg nok litt av en overraskelse da de sjekket bildene fra ei fotofelle de hadde satt opp, midt i tjukkeste jungelen i hjertet av Borneo.

Der, i glimtet fra en kraftig blits, stod nemlig et mystisk pattedyr.

Rovdyr

Skapningen er litt større enn en huskatt, og har små ører, kraftige bakbein, dyprød pels og en lang, buskete hale. Det ligner på en slags blanding av en rev og en katt, og forskerne mener det må være et nattaktivt rovdyr.

- Vi viste bildene til lokalbefolkning som kjenner dyrelivet i området, men ingen hadde noensinne sett skapningen, sier WWF-biologen Stephan Wulffraat i ei pressemelding.

- Vi rådførte oss også med eksperter på Borneos dyr. Noen av dem mente det så ut som en lemur, men de fleste var overbevist om at det var en ny rovdyrart.

Akkurat hvor forskjellig den er fra kjente dyr, er imidlertid ikke helt sikkert.

Trenger mer

Skapningen kan minne om en mår eller en desmerkatt, og det er mulig den hører til i ei av disse gruppene. Men det er også mulig at dyret hører hjemme i ei helt ny gruppe.

Skulle det vise seg at dyret på bildene er en helt ny rovdyrart, vil dette i så fall være den første nykommeren på Borneo på over hundre år, skriver New Scientist.

Derfor er forskerne naturlig nok interessert i å få mer håndfaste materialer å undersøke. En pelsfelle i nærheten vil for eksempel kunne nappe ut noen hår med hårsekken og det hele. Disse inneholder DNA fra dyret, og forskerne ville kunne sammenligne dette med prøver fra antatte slektninger.

Men det beste av alt hadde så klart vært å slå kloa i et lys levende eksemplar av arten.

Feller

Planen er da også å sette ut feller som kan fange det mystiske dyret i et bur. Det er imidlertid ikke nødvendigvis så enkelt. I og med at ingen har sett vesenet før, er det sannsynligvis temmelig sjeldent.

Dette understreker at det er svært viktig å beskytte de skogkledde fjellområdene i hjertet av Borneo, mener WWF, som kan opplyse om at Indonesiske myndigheter har planer om å anlegge verdens største palmeoljeplantasje nettopp her.

Så nå får vi vel bare håpe at nye funnet kan få folk til å tenke seg om en gang til. For hvem vet, spør WWF:

- Hvilke andre hemmeligheter kan disse avsidesliggende skogene skjule?

WWF: Mysterious carnivore discovered in Borneo’s forests