Ved hjelp av billedbehandlingssystemet G-LiHT har forskere fra NASA kunnet ta dette detaljerte bildet av et «gjemt» skoglandskap i Alaska. (Foto: NASA Earth Observatory)

Slik har du aldri sett Alaska før

NASA har offentliggjort et detaljert bilde av et skogområde i Alaska som hittil har vært utilgjengelig.

Midt i USAs største delstat, Alaska, ligger det et mystisk skoglandskap som er større enn California.

Disse områdene er svært vanskelig å komme i nærheten av.

Men nå som NASA Earth Observatory nettopp har offentliggjort et detaljert bilde av området er skogen litt mindre mystisk. Det skriver Livescience.com.

Området består av grantrær, lysegrønn torvemose og sjøarealer og ligger like ved Tetlin National Wildlife Refuge, som ikke man kan se på de fleste kart.

Faktisk er det 450 000 kvadratkilometer skog som ikke inngår i The U.S. Forest Service Inventory and Analysis Program, siden det er for vanskelig å komme seg dit. Det forklarer Doug Morton, som er forsker hos Nasas Goddard Space Flight Center i Greenbelt, Maryland.

Vil kartlegge skoger

Doug Morton og en rekke andre forskere fra NASA flyr i et spesielt fly over disse områdene i bare 335 meters høyde. Det er utstyrt med et bærbart billedbehandlingssystem, G-LiHT.

Systemet kan blant annet registrere sammensetningen av planter i 3D og kan analysere temperaturer og tegn på tørke.

Når alle resultatene er samlet inn, vil NASA skape et detaljert kart.

Det vil kunne skape ny forskning, blant annet på hvordan skogene reagerer på klimaendringer.

__________________________________________________