Fremmede iblant oss

Finnes det fremmede livsformer i universet? Meget mulig, mener en amerikansk professor. Og det beste stedet vi kan begynne å lete er her på jorda.

(Foto: NASA)

Alt livet vi kjenner, ser ut til å ha samme opphav, og være bygd over de samme prinsippene og stoffene. Men det kan tenkes at det har oppstått andre former for liv. Ved tanken på en slik mulighet, vender vi som oftest nesa mot himmelen, og tenker på grønne menn eller mikrober på Mars.

Men vi trenger altså ikke å kikke så langt, mener professor Paul Davis fra Arizona State University.

På det nylig avsluttede møtet i American Association for the Advancement of Science (AAAS), tok han rett og slett til orde for å sette i gang en slags leteaksjon her nede på planeten, for å snuse etter såkalt ”weird life” – underlig liv.

Med det mener han livsformer som ikke er i slekt med oss andre innbyggerne, men som har oppstått uavhengig av livet vi kjenner.

Slike skapninger kan kanskje gjemme seg på utilgjengelige steder på planeten – i skjulte, giftige dammer eller ved undersjøiske varme kilder.

- Det er helt rimelig å forvente at vi kan finne en slik skyggebiosfære her på jorda, sier Davies til BBC.

- Men ingen har faktisk giddet å lete.

Kan være midt i blant oss

Når det er snakk om livet på kloden, går de fleste av oss ut ifra at det oppstod en gang for alle, for nesten fire milliarder år siden. Men det er altså ikke nødvendigvis den hele og fulle sannheten.

Paul Davies. (Foto: Arizona State University/Tom Story)

Davies og andre forskere undrer nemlig på om livet på jorda kan ha oppstått flere ganger – uavhengig av hverandre. Eller at ukjent liv kan ha sett dagens lys på Mars, og så kommet hit med en av steinene som vi vet stammer fra den røde planeten.

Selv om det karbonbaserte livet som vi kjenner er totalt dominerende i dag, kan planeten likevel romme etterkommerne av andre former for liv.

Det kan hende at nettopp steder som er utilgjengelige, ugjestmilde og farlige for oss, kan huse liv som opererer med litt andre prinsipper. Eller så kan dette livet være så totalt forskjellig fra oss at vi ikke legger merke til det, selv om det lever midt iblant oss, spekulerer Davies.

For hva skal man egentlig se etter, når man kikker etter ”underlig liv”?

Kan yre av liv

- Kanskje et av grunnstoffene livet bruker – karbon, hydrogen, oksygen, nitrogen, fosfor – kan erstattes med noe annet, foreslår Davies.

- Når jeg sier det, tenker alle umiddelbart på silisiumbasert liv, på grunn av Star Trek. Men jeg snakker ikke om noe så drastisk.

- For eksempel kunne de fleste jobber som gjøres av stoffet fosfor, også utføres av arsenikk, sier professoren til BBC.

Slikt liv kunne man kanskje lete etter på steder vi vet det er lite fosfor og mye arsenikk – som ved varme kilder på havets bunn?

Akkurat nå angriper Davies imidlertid problemet fra den andre kanten. Han og kollegaene lager ulike molekyler som de tror kan oppføre seg på en livlignende måte. Når de finner en god kandidat, kan de gå ut og se om de finner nettopp slike molekyler i naturen.

- Personlig er jeg bare interessert i å finne ut om livet har oppstått mer enn en gang. Dersom vi oppdager at det har skjedd fra bunnen av to ganger, da må det ha skjedd overalt i universet, sier forskeren til BBC.

- Det vil myldre av liv og det er en svært stor sjanse for at vi ikke er alene.

BBC: Alien life ‘may exist among us’