Slim styrer robot

Hallo kyborg! Engelske og japanske forskere har konstruert en robot som styres av slimsopp.

Fiffige fantasier er i ferd med å bli til virkelighet i hendene på forskerteamet fra University of Southampton og Kobe University. De har nemlig klart å lage en liten seksbeint robot som lar seg styre av en svært så enkel sjåfør:

Slimsoppen Physarum polycephalum.

P. polycephalum er som skapt for skrullete sci-fi-filmer. Under de rette forholdene kan den utvikle seg til en flere meter bred kladd av gult slim. Den kan også strekke seg mot saker den liker, for eksempel mat, eller trekke seg unna det den ikke liker, som lys.

Og nå har det altså vist seg at soppen også er i stand til å styre teknologi. Da forskerne koblet P. polycephalum til en liten robot, styrte soppen de små maskinene vekk fra lyset.

Fjernstyring

Soppen bruker et nettverk av tynne rør fylt av cytoplasma - celleinnmat - både for å føle på omgivelsene og å bestemme hvordan den skal reagere, skriver New Scientist.

Denne egenskapen utnyttet forskerne til å lage en styringsmekanisme. De dyrket rett og slett fram en sopp med form som en sekstakket stjerne oppå en krets, som registrerte hver minste bevegelse i soppen.

Kretsen kunne så sende trådløse beskjeder til roboten. Slik ble hvert av beina til roboten styrt av en av takkene på slimstjerna. Soppen fikk også impulser fra roboten.

Når lys traff noen av sensorene som var festet til toppen av roboten, sendte disse signaler som fikk lamper til å lyse på de tilsvarende takkene av slimsoppen.

Og ganske riktig. Da en av takkene på soppen forsøkte å trekke seg unna det ubehagelige lyset, fikk den også det ene robotbeinet til dra maskinen inn i skyggen.

Hvorfor?

Nå kan man så klart spørre seg hva som kan være poenget med å få slim til å styre maskiner, men i følge New Scientist vil framtidas roboter nettopp trenge slike enkle sjåfører. Spesielt når man kommer til konstruksjoner i nanostørrelsen.

- I nanoskala blir vi nødt til å lære oss å jobbe med komponenter som styrer seg selv, avslutter forsker Klaus-Peter Zauner i New Scientist.

Og vi som var skeptiske til tenåringer bak rattet!

New Scientist: Robot moved by a slime mould’s fears