Kaffe knekker snegler

I regnfulle somrer kan snegler være en plage i hagen. Mang en hageelsker har plukket slimete bløtdyr i sene nattetimer for å spare plantene. De gnager på alt fra blader til jordbær og poteter, men kaffe tåler de ikke.

Ved en tilfeldighet har forskere på Hawaii oppdaget at en sterk kopp kaffe gjør susen for å holde sneglene unna. Eller egentlig er det mer brutalt enn som så: Kaffen får sneglene til å falle inn i ukontrollerte krampetrekninger før de dør.

Skadedyr

For de som er fascinert av de små og glatte dyrene, høres dette kanskje ikke så pent ut, men mange oppfatter sneglene som et problem. Åkersnegl har for eksempel lenge vært et vanlig skadedyr i jord- og hagebruk i Norge. Forskerne som har oppdaget sneglenes intoleranse for kaffe, mener funnet kan lede til mer miljøvennlige måter å kontrollere skadedyrene på.

Andre forskere advarer mot at koffein kan ha en giftig effekt på flere enn snegler; for eksempel på insekter vi har nytte av.

Koffein er insektgift

Koffein finnes i kaffe- og kakaobønner for å beskytte plantene mot insekter, og det viser seg at stoffet også har en giftig effekt på bløtdyr. Å strø kaffegrut eller kaffepulver i hagen er faktisk et kjerringråd for å holde snegler unna.

- Sneglene liker ikke kaffepulver, men en koffeinoppløsning er mye mer effektivt, sier Robert Hollingsworth ved United States Department of Agricultural Research Service i Hilo, Hawaii.

Tilfeldighet

Hollingsworth og kollegaene holdt på å teste kaffe som gift mot en innført froskeart da de oppdaget at 95 prosent av de store sneglene ble drept av en spray som inneholdt to prosent koffein.

Så bestemte de seg for å teste lavere koffeininnhold på kålblader. Ved en konsentrasjon på bare 0,01 prosent ble sneglenes spising på bladene redusert med en fjerdedel. En kopp kaffe fra en kaffeautomat inneholder ca 0,05 prosent koffein, og kokekaffe inneholder mer, skriver Nature.

Nervegift

Forskerne vet ikke hvorfor koffeinet drepte sneglene, men de mener stoffet kan ha fungert som en nervegift på dyrene, siden de fikk svake og uregelmessige hjerteslag og ukontrollerte krampetrekninger.

Forskningsresultatene er publisert i tidsskriftet Nature (vol 417, side 915).

Fagartikkel fra Planteforsk Plantevernet: Snegler som skadedyr på planter