Høyt opp for sopp

Sopp, lav og bakterier har overlevd år med stråling og vakuum, på utsiden av Den internasjonale romstasjonen.

Expose-E-kofferten inneholdt blant annet sopp, sporer, lav, mikroorganismer og andre organiske substanser som ble utsatt for stråling og temperatursvingningene i verdensrommet utenfor Den internasjonale romstasjonen. (Foto: ESA/NASA)

I februar 2008 ble en metallbeholder på størrelse med koffert sendt opp til Den internasjonale romstasjonen.

I kofferten var det aminosyrer, mikroorganismer, sporer og frø. Noen av beholderne inneholdt også sopp og lav.

Tøffe prøvelser

Men soppen var ikke ment for søndagsbiffen til astronautene. Den skulle friste en enda røffere tilværelse i det lufttomme rommet på utsiden av den europeiske Columbus-modulen.

Hvordan ville de klare seg her, i den sinte stråleglansen av ultrafiolett og røntgen fra sola, i bombardementet av partikler fra solvinden og i temperaturer som vekslet mellom iskulde og ørkenvarme?

Det skulle eksperimentet Expose-E gi svar på.

Exose-E plassert utenpå den europeiske Columbus-modulen på Den internasjonale romstasjonen, rett til høyre for den gullfargede folien. (Foto: ESA/NASA)

Flere overlevende

Halvannet år seinere, i 2009, fikk de hardt prøvede soppene vende tilbake til vennligere jordsmonn på bakkenivå, sammen med resten av innholdet i kofferten.

Her ble de underkastet en grundig helseundersøkelse. Og forbløffende nok: Det stod til liv! I alle fall for mange av de ufrivillige forsøksdeltakerne.

Høy faktor

Særlig laven har vakt interesse hos kosmetikkfirmaer, melder det europeiske romfartsbyrået ESA i en nyhetsmelding.

Hvis de kan overleve fullt trøkk fra det skadelige kortbølgede solspekteret i 18 måneder, bør jo de som lager solkrem kunne lære noe av tøffingene.

Lav av denne typen ble utsatt for verdensrommets stråling og temperatursvingninger utenfor Den internasjonale romstasjonen i 18 måneder. Den overlevde! (Foto: Creative Commons/ N. MacAuley)

Panspermia

Men Expose-E kan gi svar på mer spennende spørsmål enn hvor brun man kan bli på stranden.

En hypotese for hvordan livet kom til jorda, handler nemlig om panspermium, svermer av sporer som sprer seg fra klode til klode.

ESA planlegger allerede nye eksperimenter for å prøve ut panspermia-hypotesen. Og på utsiden av den russiske modulen Zvezda på Den internasjonale romstasjonen venter enda en koffert med blant annet sporer inne i kunstige meteoritter …