Bilde av et tre med bark og grønn mose. Det står flere trær i nærheten og gresset har en kraftig grønnfarge.
Barken på trærne gjør mer nytte for seg enn forskere tidligere har trodd.

Overraskende funn: Trær absorberer også metan

Klimagassen metan bidrar mest til global oppvarming, etter CO2. Nå avslører forskere at trær absorberer mye av den. – Svært viktig forskning, sier norsk forsker.

Klimagassen CO2 får mest oppmerksomhet når det er snakk om global oppvarming. Men metan har også stor betydning for klimaet på kloden.

Den er 28 ganger kraftigere enn CO2, og målinger rundt omkring i verden viser at det blir mer og mer av den i atmosfæren. Dette meldte både forskning.no og NTB tidligere i år.

Forskere anslår at så mye som en tredjedel av den globale oppvarmingen skyldes økende mengder metan i atmosfæren, ifølge FNs miljøprogram.

Nå har svenske og britiske forskere avdekket at trær absorberer metan. De har nylig publisert funnene sine i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.

Trær tar opp metan

Vi vet fra før at trær tar opp CO2. Gjenoppbygging og bevaring av skog er derfor viktige klimatiltak over hele verden.

Nå viser det seg at trærne ikke bare tar opp karbondioksid, de absorberer også metan.

Forskere fra Linköpings universitet i Sverige og University of Birmingham i England har lykkes med å måle hvor mye metan som blir tatt opp av mikrober i barken på trær.

Bakterier i barken fanger metan

– Til nå har vi trodd at trærne i hovedsak bidrar ved å absorbere karbondioksid via fotosyntese. Men studien vår viser hvordan trærne er nyttige på en ny og overraskende måte, sier professor Vincent Gauci ved University of Birmingham i en pressemelding.

Han har ledet den nye studien.

Gauci forteller at forskere så langt har trodd at bare bakterier i jorda kan fange opp og bryte ned metan.

Men nå avdekker han og kollegaene at mikrober som lever i bark eller inne i trær fjerner like mye – eller kanskje enda mer – metan enn bakteriene som finnes i jorda.

Trær er metansluk

Jenni Nordén er forsker ved Norsk institutt for naturforskning og undersøker for tiden utveksling av metan og karbondioksid mellom jord, døde trær og atmosfæren.

Hun har lest den nye studien og mener den er veldig interessant.

– Det at levende trær kan være såpass store metansluk er ny kunnskap, sier hun til forskning.no.

Forskerne bak studien anslår at funnene deres gjør at klimagevinstene til trær øker med ti prosent.

– Den eksakte størrelsen på klimagevinsten er vanskelig å anslå ut fra den kunnskapen som er tilgjengelig i dag, påpeker Nordén.

Likevel mener Nordén – i likhet med de svenske forskerne – at opptak av metan i trær bør undersøkes nærmere og etter hvert tas med i klimagassregnskapet.

Store og høye trær

– Dette er svært viktig forskning som øker forståelsen om prosessene med metanutveksling mellom land og atmosfære, ifølge Nordén.

Hun mener den nye studien understreker hvor viktig det er å opprettholde trebestander og skogkledde områder. Det gjelder spesielt store og høye trær med mye overflateareal slik at så mye som mulig metan bli absorbert.

– Dette er foreløpig ikke tatt med i strategier for å redusere klimaendringer, skriver Nordén.

Trær i Amazonas, Storbritannia og Sverige

Forskerne undersøkte trær fra tre klimasoner: tropisk skog i Amazonas og Panama, løvskog i Storbritannia og barskog i Sverige.

Det ble tatt opp mest metan i de tropiske skogene, sannsynligvis fordi mikrober trives best i varmt og fuktig klima.

Ved å studere metanutvekslingen mellom atmosfæren og trebarken i forskjellige høyder, kunne forskerne vise at mens trærne på bakkenivå avga små mengder metan, ble metanet i stedet fanget noen meter opp i stammen.

De foreløpige beregningene viser at jordens trær fanger opp mellom 24,6 og 49,9 millioner tonn metan.

Øker kraftig

Siden førindustriell tid har konsentrasjonen av metan i atmosfæren økt med 150 prosent, ifølge Store norske leksikon.

Hovedgrunnen er at det har blitt sluppet ut mer metan fra våtmarksområder som myrer, grunne tjern og innsjøer i tropiske strøk, ifølge en forskningsrapport fra NILU.

Og etter hvert som det blir varmere, slippes mer ut.

Økningen i metankonsentrasjonen skyldes også husdyrhold, risproduksjon, brenning av biomasse og avfall samt produksjon og forbruk av fossile brensler, ifølge Store norske leksikon.

Vincent Gauci m.fl: Global atmospheric methane uptake by upland tree woody surfaces. Nature. Juli 2024.

Få med deg ny forskning om miljø og natur: