Annonse

Fyller kartongen med realfag

Interessen for realfagene, og kanskje en forskerkarriere, styrkes av noe så prosaisk som juice- og melkekartonger. Også prototyper de unge lager selv.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Hallvard Vonen (fra venstre) Jostein Løwer og Guro Olsen er tre ungdomsskoleelever som liker naturfag, og som holder døren åpen for realfagsstudier når den tid kommer. På kurset i regi av sommerskolen og Forskerfabrikken har de blant annet jobbet med å lage en ny kartong - som skal fylles med IKU-melk. (Foto: Andreas R. Graven)

14 elever (ni gutter og fem jenter) i alderen 13-16 år har vært på Oslo kommunes sommerskole og kurset Naturfag i en kartong 2 - viderekomne nivå i regi av Forskerfabrikken.

Åsted; Buskerud, Røyken, Spikkestad - en av avdelingene til emballasjekonernet Elopak, som er en verdensledende utvikler og produsent av drikkekartonger og tappemaskiner.

Her har elevene vært hele den siste uken, og de har etter hvert fått se at mye teknologi og forskning kan ligge bak ett enkelt produkt, selv slike i kartongform som kan virke høyst hverdagslige når de hentes fra kjøleskapet.

Skummet melk med ananassmak?

Forskerfabrikkens kurs som berører realfagsområdene, er for både moderat og spesielt interesserte. Kurset ved Elopak er tilpasset for elever som liker naturfag og matte, og ungdommen har definitivt ikke stått på sidelinjen og observert.

De har med iver og lyst kastet seg inn i utvikling og design av egne kartonger, noe som har avstedkommet høyst konkrete kartongresultater.

Blant annet en toliter med bærehåndtak, der teksten utenpå forteller om skummet melk med ananassmak.

Et morsomt og dristig valg, som sannsynligvis ville representere en bøyg for de som foretrekker den hvite drikken uten tropisk innblanding…

- Første gang i en bedrift

- Det er første gang vi gjør om en bedrift til en ”skole” på denne måten i regi av Forskerfabrikken. Oppholdet på Elopak viser ungdommene hvor mange roller man kan få i næringslivet ved å studere realfag, sier Forskerfabrikkens sjef, Hanne S. Finstad, til forskning.no

Underveis i sommerskoleopplegget ved Elopaks avdeling i Røyken, har elevene også uført enkle kjemieksperimenter. Forskerfabrikken er leid inn av Oslo kommune for å gjennomføre kurset, som byr på mye moro for ungdommene.

Samtidig påpeker fabrikksjef Finstad en mer langsiktig målsetting med slike kurs.

- Vi ønsker å stimulere interessen for real- og teknologifag blant barn og ungdom, sier Finstad.

En annen av Forskerfabrikkens målsettinger er å øke bevisstheten om hvordan teknologi og forskning påvirker oss mennesker, samfunnet og naturen.

Finstad understreker viktigheten av at elevene får se at realfag, som matte, fysikk og kjemi, kan være svaret på mange av utfordringene i kunnskaps- og teknologibedrifter.

- Håper å motivere

En av hennes medhjelpere på kurset er Torbjørn Ness, mastergradsstudent ved Universitetet i Oslo med kvantefysikk som fagområde:

- Kurset viser hvor viktig naturfag er for samfunnet, selv for de mest hverdagslige ting som en melkekartong. Vi håper å motivere til satsing på realfag, samtidig som vi gjennom eksperimentene lærer ungdommene om prosesser bak forskning, som oppsett av hypoteser, sier Ness.

Guro Olsen (13), Jostein Løwer (13) og Hallvard Vonen (14) er tre av elevene på kurset, og de har jobbet i samme gruppe med å lage ny kartong - og et ferdig produkt.

Det resulterte i ”IKU-melk”, på en toliterskartong, som skal appellere til større familier. Smak av sjokolade, ananas og vanlig lettmelk var variantene.

- Vi valgte å legge opp til et ordspill, altså at man blir smartere av å drikke melk. At kartongen skiller seg litt ut, syntes vi også var viktig, den er litt avrundet øverst og så har den et praktisk bærehåndtak, sier Guro.

Hallvard, Guro og Jostein diskuterer designet på kartongen sin med Gerd Unni Kvam fra Elopak. (Foto: Andreas R. Graven)

Alle tre gir uttrykk for at Forskerfabrikkens kurs på sommerskolen har vært inspirerende og lærerikt. Og; de holder døren åpen for framtidige realfagsstudier.


Jostein synes for eksempel at fysikk virker spennende, mens Guro som så mange andre synes det foreløpig kan være vanskelig å velge.

- Det er så mye jeg kan tenke meg å satse på, men jeg tror nok det blir noe naturfag-ish. Kanskje innen medisin. Du kan si det sånn at jeg vil heller forske på folks gener, enn å være en fastlege med masse pasienter som bare sier sånt som at ”du har influensa”, sier Guro med et smil.

Inspirere andre bedrifter? 

Forskerfabrikkens sjef Hanne S. Finstad håper på sin side at kurset hos Elopak kan inspirere andre bedrifter til å komme på banen og være framtidige vertskap.

- Vi ser gjerne at det etableres sommerskoler med slike opplegg over hele landet, sier Finstad.

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) ønsker at enda flere bedrifter jobber aktivt for å vekke ungdommers interesse for forskning – og næringsliv. Seniorrrådgiver Tone Knutsen hos NHO i Oslo og Akershus mener bedriftene må bli enda flinkere til å synliggjøre seg.

- De må i større grad ta kontakt med skoler og ta imot elever. Samtidig må også skoler være flinkere til å ta kontakt med bedriftene, sier Knutsen.

Hun påpeker at NHO siden 1996 har jobbet med såkalte partnerskapsavtaler. I dag har rundt 300 Oslo-bedrifter og cirka 3500 på landsbasis slike avtaler, som skal gi et tettere samarbeid mellom skolene og næringslivet.

- Enkelte bedrifter har avtale, men potensialet er mye større. Vi trenger enda flere bedrifter som inngår slike avtaler med skoler, sier Knutsen.

Hun legger til at Forskerfabrikken kan spille en rolle i å sette i gang kurs som det de 14 elevene har vært gjennom.

Les mer:

Oslo kommune: Sommerskolen 2009, kursoversikt

Forskerfabrikken: Om Forskerfabrikken

Elopak: Om Elopak

NHO: NHO UNG

Artikkel oppdatert 25/3/2015

Powered by Labrador CMS