Første jomfrufødsel hos ville slanger

For første gang har forskere funnet ville slanger som har født uten å ha hatt sex med noen hann. – Kan være tegn på et nytt evolusjonært trekk hos virveldyr, sier biolog.

Forskere har funnet slangeunger som har blitt til uten sex mellom moren og faren. Til nå har dette blitt sett på som svært sjeldent hos dyr som kan velge befruktning med en partner. På bildet er en copperhead pit-viper (Agkistrodon contortrix). (Foto: Wikipedia Commons)

Amerikanske forskere fanget drektige slanger av to forskjellige arter og tok genetiske analyser av ungene de fødte.

Da fant de til sin overraskelse ut at noen av hunnslangene hadde fått unger uten hjelp av hanner, på tross av at hunnene hadde hatt god tilgang på hanner. Dette har til nå bare vært sett hos dyrearter i fangenskap.

– Dette antyder at jomfrufødsler kan være mye vanligere ute i naturen enn det man har trodd til nå. Hvis disse hunnene aktivt valgte aseksuell reproduskjon, kan vi være inne på et nytt evolusjonært trekk hos virveldyr, sier Dag Dolmen til NRK.no.

Han er biolog og ekspert på krypdyr og amfibier ved NTNU.

______________________