En flygende bulldogs myke sider

Til tross for et navn som mer gir assosiasjoner til gråstein og tøffhet, enn rosa hjerter og tøffelhelt, viser bulldogflaggermus at de kan være romantikere.
29.8 2009 05:00

Her kan du se et videoklipp der nevrobiolog George Pollak ved University of Texas at Austin forteller om kjærlighetssangen til den meksikanske bulldogflaggermusen Sid:

I tre år har forskere lyttet til tusenvis av lydopptak der bulldog-flaggermus av arten Tadarida brasiliensis synger kjærlighetssanger.

Forskerne har sett nærmere på sangprestasjonerne, som viser seg å ha en ganske avansert oppbygning. Flaggermusene setter sammen  og kombinerer forskjellige lyduttrykk i sekvenser slik at de til slutt danner et tydelig mønster.

Lydene minner faktisk ikke så rent lite om fuglesang. Nettopp slike sanger brukes av hannene for å tiltrekke seg hunnenes oppmerksomhet.

Konkurransen må imidlertid være hard, så det kan muligens være lurt å ha orden på strofene. I det sørvestre USA kan kolonier på 50 millioner individer påtreffes…

Kvitre, summ, klukk…

- Lydene de lager er svært vanskelige å høre for oss mennesker, sier forsker Kirsten Bohn, som har ledet prosjektet.

Hun er hjemmehørende ved Texas A&M University, som rapporterer om funnene i et presseskriv.

Bohn sier at de oppdaget flere typer sammensatte lyduttrykk i kjærlighetssangen; kvitring/piping, en slags summing - og klukking.

- Det er snakk om veldig høyfrekvente lyder, men vi fanget dem inn med opptakstutstyret. Lydene de lager framsies i et svært særpreget, og tydelig arrangement i sekvenser som til sammen utgjør en helt liten sang, forteller hun videre.

Gjør som fuglene

Forskerne har sammenlignet opptak på to forskjellige steder, i Austin og Kyle Field, og funnet at flaggermusene på begge steder nærmest brukte de samme “ordene” i kjærlighetssangene sine, ifølge presseskrivet.

Bohn mener resultatene er overraskende, siden pattedyr vanligvis ikke har så tydelige “språklige regler”.

- Med ett mulig unntak for hval, ser man normalt ikke slik kommunikasjonsteknikk. Vi ser det ofte blant fugler (virveldyr, red.anm), men det er stort sett det, forsetter hun.

Forskningen er publisert i PloS One.

Her kan du se videoklipp der forsker Kirsten Bohn ved Texas A&M University forteller om kjærlighetssangene:

Bulldogflaggermus

Tilhører pattedyrfamilien Molossidae, som omfatter rundt 90 arter.

Lever i varmere deler av Amerika, Eurasia og Afrika. Ofte ganske små. Noen kan bli 12 centimeter lange og veie nærmere en kvart kilo.

I det sørvestre USA danner meksikanske bulldogflaggermus (Tadarida brasiliensis) kolonier på opptil 50 millioner individer.

Kilde: Store norske leksikon