Krympefri sau - snart på markedet?

Krymping er et av de største problemene for verdens ullindustri. Men nå ser det ut til at litt hendig genetikk kan fikse ullkrøllet, melder Nature.

De fleste av oss har vel, mer eller mindre frivillig, prøvd å lage dukkeklær av strikkegensere og raggsokker. Våt ull krymper nemlig når den blir sentrifugert, fordi hårene i garnet egentlig er skjellete.

Ulltull

Under vaskingen hekter skjellene seg fast i hverandre og trekker trådene tettere sammen, og - vips! - så har man en fin stillongs i størrelse fire år. Vil man unngå vaskeulykker, må trådene settes inn med kjemikalier, og industrien bruker millioner av dollar på garnbehandling.

Fibre fra noen sauer bevarer imidlertid både lengden og formen bedre enn gjennomsnittet, samtidig som trådene ikke så lett filtrer seg sammen. Australske forskerne er nå på jakt etter dyra som gir akkurat den riktige ulla.

Genetikk

- Det er fullt mulig å identifisere og avle videre på dyr som produserer krympefri ull helt naturlig, sier Tony Schlink (!) fra Commonwealth Scientific & Industrial Research Organization (CSIRO) til Nature.

Teamet hans har undersøkt Merinoull fra 2 000 sauer, og planlegger nå et avlsprogram som skal avdekke genenes innvirkning på ullkvaliteten. Lykkes man med å utvikle krympefrie sauer, kan man spare både penger og miljø, mener forskerne.

Forskning.no har selvsagt bare én kommentar til prosjektet: Bæææææææ!

Nature: No-shrink sheep to be bred