Verdens eldste edderkoppsilke er funnet

En klump med rav har bevart edderkoppsilke fra tidenes morgen, og den ligner forbausende mye på spinnet fra moderne åttebeininger.

Rav er gylne, edelstenaktige klumper som gjerne er å finne rundt halsen på fine fruer. Eller på pulten til en eller annen paleontolog. Ravet er nemlig en slags forsteinet versjon av kvae, som en gang har piplet ut av stammen på et forhistorisk tre.

I noen av dråpene har insekter eller smårusk satt seg fast i den seige væska, og blitt innkapslet og hermetisert for evigheten. Det er akkurat dette som er tilfellet med edderkopptråden. Den har ligget inne i ravklumpen i 130 millioner år, 90 millioner år lenger enn den forrige rekordholderen, en tråd fra Baltikum.

Selve steinen ble funnet i nærheten av Jezzine i Libanon allerede i 1969, men ingen så betydningen av den lille innstøpte tråden før nå, melder BBC.

Lim

Langs den fire millimeter lange snoren kan man tydelig se en perlerad av små limdråper. Slike klisterkuler finnes også på spinn som lages i dag, og meninga er at insektene som forviller seg inn i nettet skal sitte fast.

- Dette er et direkte bevis på hvor tidlig edderkoppene lagde tråder som klistret, sier Dr. Samuel Zschokke fra University of Basel til BBC. Men siden vi bare har en liten bit, er det ikke godt å si hvordan hele nettet så ut. Det kan til og med ha tilhørt en vevtype som ikke eksisterer lenger.

Gammel gruppe

Selv om det nye funnet inneholder verdens eldste spindelvev, betyr det på ingen måte at man snakker om den eldste edderkoppen. Paleontologene har nemlig funnet fossile åttebeininger som er mye eldre enn dinosaurene, og stammer fra Devon, for 350 - 420 millioner år siden.

Noen av disse har hatt organer som ligner på spinnvortene hos dagens edderkopper, men spindelvev lager ikke fossile avtrykk. Grensa for bevaring i rav strekker seg ikke så mye lenger tilbake enn til 130 millioner år, som det nye funnet ligger på, og dermed er det ikke sikkert at vi noen sinne kommer til å få vite når edderkoppene begynte å lage nett.

S. Zschokke, Spider-web silk from the Early Cretaceous, Nature 424, 636 - 637 (07 Aug 2003)