Første måltid kan endre livet

For små øgler som umiddelbart overlates til seg selv etter fødselen, kan det første måltidet ha stor betydning for livet videre.

(Foto: Current Biology, Massot et al.)

Både overlevelsesevne og senere fruktbarhet hos hunnene blir påvirket av om måltidet  spises raskt - eller om det må investeres mer slit og tid for å innta et insekt eller en edderkopp

Det rapporterer franske forskere etter nye eksperimenter med nordfirfisler, som nettopp er publisert i en studie i tidsskiftetet Current Biology.

- Fordelene med å få det første måltidet raskt handler på kortere sikt både om veksten deres og at flere unge øgler overlever, påpeker forsker Manuel Massot  i en epost til forskning.no.

Han er studiens førsteforfatter, og tilknyttet Université Pierre et Marie Curie i Paris.

Dårligere fruktbarhet

Samtidig ser forskerne også en ulempe på litt lengre sikt: at hunner med en enkel start får påvirket fruktbarheten negativt.

Arten Zootoca vivipara, eller nordfirfisle, har vært gjenstand for forskernes forsøk. Dette er en liten øgle på rundt 18 centimeter, som også finnes i Norge.

I motsetning til de fleste andre firfirsler, legger ikke Z. vivipara egg på tradisjonelt vis, men nedkommer nærmest med levende unger, ved at eggene klekkes idet hunnen legger dem.

Avkommene på cirka 4 centimeter må så klare seg på egenhånd med én gang.

- Stor utfordring

- Det første måltidet er en stor utfordring for dem, og av den grunn antok vi at ett enkelt maltid kan legge til rette for en god start på tilværelsen, sier Masot i en pressemelding.

Forskerne fanget inn gravide hunner og lot dem få sine avkom i et laboratorium.

Så fikk halvparten av de sylferske firfislene et første måltid raskt, av forskerne, mens den andre halvdelen måtte finne sin første mat ute i naturen.

Vanskeligere å fange

To år etter at firfislene i begge grupper var blitt sluppet ut , ble de fanget på nytt for å se hvordan det stod til.

Firfisler som hadde fått enkel tilgang på et første måltid var vanskeligere å fange, viste det seg.

En slik egenskap har sjelden vært noen ulempe i naturen, der de fleste har fiender som jakter sitt daglige brød.

Spis - eller bli spist…

Til tross for dette virker altså dekket bord første gang det skal spises å være et tveegget sverd.

- Likevel, hvis vi vurderer hvordan individene påvirkes, så ser vi at overlevelses-fordelen for unge øgler er større enn fruktbarhets-kostnaden, fortsetter den franske forskeren.

Samtidig kom forskerne over en litt overraskende effekt, ved at de som måtte slite mer for å finne seg mat, fødte større avkom.

En mulig forklaring på at hunnene som fikk mat raskt og enkelt og ble mindre fruktbare, kan ligge i at de utviklet en mer krevende livsstil noe som ikke bare kan påvirke antall avkom, men også livslengde.

Så det kan også være bra å slite litt – så lenge man får sitt første måltid før man selv blir spist…